Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marija,
    gymnasielärare brukar ofta vara behöriga i 2 ämnen: sitt Huvudämne och sitt Bi-ämne. I Huvudämnet brukar krävas 120 högskolepoäng (motsvarande heltid i fyra terminer) och i Bi-ämnet -- 90 högskolepoäng (motsvarande 3 terminer på heltid).
    Det är alltså som jag förstår det, minst 90 högskolepoäng, alltså studier i 3 terminer (på heltid) i varje ämne som man vill - på gymnasiet - bli behörig att undervisa i.
    Reglerna kring lärarbehörigheterna är många och krångliga, och de kan också ändras. Så, bästa svaren får du från studievägledare på lärarutbildningar (Lärarhögskolorna).
    Läs gärna om att Ansöka om att utöka legitimation med fler behörigheter: information på skolverkets hemsida.