Nellie
    Hej!

    Jag är 15 år, går i 8an och börjar 9an efter sommarlovet. Jag vet inte riktigt vad för program jag bör gå...eller vad jag ens vill bli.
    (några saker jag skulle kunna tänka mig/ är intresserad utav)
    Bibliotekarie
    Dermatolog
    Journalist
    zoolog
    Vad krävs för betyg för att komma in på en viss linje och vad för utbildning krävs för dessa yrken?
    Som sagt vet jag inte vad jag vill jobba med, eller vad jag vill gå för linje. Jag gillar att resa, språk och filosofi. Jag har kikat in på de olika "linjerna" man kan gå på gymnasiet och de som låter mest tilltalande är humanistiska, natur och samhällsprogrammet.
    (Jag har dels tänkt att studera vidare på universitet)
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,

    du får gärna kika på info om yrken:
    Bibliotekarie
    Dermatolog är en specialistläkare, man ska alltså först utbilda sig till Läkare
    Journalist
    Zoolog
    och även om många andra yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.

    De kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet finns endast på NA/inriktning naturvetenskap. Med examensbevis från NA blir du även behörig till de andra utbildningar, som leder till de yrken som du nämner i din fråga. Därför rekommenderar jag att du kikar extranoga på just NA/naturvetenskap.

    Studie- och yrkesvägledare