Annie
    Hej! Jag har svårt att finna bra frågeställningar gällande gymnasiearbetet. Jag går natur med samhällsinrikting och det ämne som jag lutar mest åt är kriminalteknik. Har ni några förslag till en smått panikslagen naturare?
    (Jag har bara gått kemi 1, men jag har gått biologi 2)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie;

    Studie- och yrkesvägledare är inte experter på frågeställningar gällande GA, men jag kan ge dig några förslag; glöm inte att få temat och frågeställningar "godkända" av din handledare för GA - för att det är hen som har sista ordet.
    Mina förslag:
    DNA-teknik och dess betydelse i att lösa brott; mer konkret: hur går det till när man testar mot släktingarnas DNA, inte själva den misstänkte personen... alltså när den misstänkte ej finns med DNA i någon databas men hans/hennes släktingar gör det - hur nära släkt måste man vara för att det ska ge "träff" och det ska gå att härleda DNA till självaste "den misstänkte"?
    - samhällsnytta kontra personens rättigheter (integritet): ska man ha DNA-register på alla människor? Vad säger jurister och andra "experter"/sakkunniga?
    - DNA hos identiska tvillingar? De biologiska och juridiska "aspekter"? om man får träff på DNA så att en av tvillingar borde vara skyldig men ingen av dem erkänner och det ej går att bevisa på annat sätt, t.ex genom Alibi... ska då båda gå fria eller ska båda straffas? Finns det historiska "fall" inom det område? Vad tycker du själv är rätt att göra?

    Vänligen
    ANNA