Anders
    Ingick ett gymnasiearbete i ett slutbetyg eller bara i en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs i examensbeviset. På den tiden som slutbetyg var standard, fanns inte GA; det är en ny kurs från Gy2011/Vux2012.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Jaha, okej, jag tänkte att om en person tar ut ett slutbetyg, måste de skriva ett gymnasiearbete i en viss inriktning, som idag med gymnasieexamen, eller, är det mer eller mindre så att så fort som de har 1800 poäng i diverse kurser samt 600 kärnkurser så kan de bara ta ut ett slutbetyg?

    • Milla :

      Slutbetyg är sedan flera år ett undantag och vissa villkor måste vara uppfyllda för att rektorn på komvux ska ha möjlighet att bevilja läsa mot ett Slutbetyg- bl a måste personen ha minst ett gammalt betyg på skalan IG-MVG som inte kan omvandlas eller om omvandling är till nackdel. Har man inga gamla betyg kan man inte få ut ett Slutbetyg, utan måste läsa mot Examensbevis. Men har man minst ett gammalt betyg kan det vara bra att ansöka om möjlighet att få lov att läsa mot ett Slutbetyg- beslut fattas av komvux-rektorn.