Amir

    Hej Jag är inne på mitt tredje år i skolan och ska nu skriva ett gymnasiearbete, jag går i samhälle beteende kan jag då välja vad som helst att skriva om. Som t.e.x diabetes för det är något jag är väldigt intresserad av. Kan man skriva om det om man går i en samhälle beteende linje ( ? )

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du måste få temat för gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete.
    Du kan t.ex komma med förslag till handeldaren om att du skriver om hur Diabetes påverkar samhället: kostnader för individen och samhället och hur situationen kan förbättras, t.ex med tidigare diagnoser, förändrad livsstil, förbättrade behandlingar - vad kan individer och samhället i stort vinna på det (om det går att "räkna" på detta och komma med summan som kan "sparas" och användas till annat vilktigt i samhället...).
    En annan vinkel som jag tycker borde vara möjligt att undersöka är "Yrkesbegränsningar för diabetiker": finns det yrken som man med diabetes absolut inte får jobba inom och i så fall varför och hur ser prognosen för framtiden; vilka yrken som ej rekommenderas men ändå finns möjligheter inom; en "undertema" kan vara - "Vad händer om en person mitt i yrkeslivet får diagnos Diabetes och ej kan fortsätta med det yrket som hen har utbildning inom?" - vilka vägar finns det att gå...
    ***
    Ännu en annan vinket - som jag ser det, i alla fall, kan vara - "Är det helt OK att dra upp tröjan ståendes vid ett dukat bord på en fest och ge sig själv insulin-spruta i magen?" (så att alla ser även de som inte alls är roade av att se den nakna magen på en främling). Jag har personliga erfarenheter - Minns jag var hemma hos en släkting och min kusin tog med sig sin nya pojkvän (som då var strax under 30 år gammal...alltså en vuxen man) - vi satt oss vid bordet och pojkvännen drog upp tröjan och stack sig själv i den håriga magen... först blev jag chockad, minns jag... visste inte alls att han hade diabetes; frågan är: måste man göra på det sättet? Han kunde ju också gå in på toan t.ex och göra detta lite diskret...? Min uppfattning blev då att han vill visa att han inte skäms, att det inte är hans fel mm och m.fl... och det kanske är OK? eller kanske inte?
    Alltså - olika aspekter: de som har diabetes och de övriga runt om... hur beter man sig? Hur SKA MAN BETE SIG? finns det skrivna regler, eller kanske borde finnas? Argument för- och emot...
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp! men glöm inte att du måste få temat och frågeställningarna godkända, på förhand, av Handledaren för GA på din skola!

    Lycka till med ditt gymnasiearbete!
    Hälsningar

    ANNA