Nes

    Hej. Jag är en elev tom tog studenten i somras. Har läst vård och omsorg. Jag har bra betyg på alla ämnen men jag klarade inte min gymnasiearbete eftersom jag vill inte läsa vård och omsorg och har jag tappat lust att göra klart arbetet och det blir så svårt för mig att göra det även i komvux. Därför undrar jag om man har flera alternativ för att ta gymnasieexamen utan göra gymnasiearbete i vård och omsorg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    godkänt betyg i kursen gymnasiearbete måste ingå i examensbeviset. Utan det kan man inte få ut examensbevis. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieexamen
    Om du vill göra gymnasiearbete inom ett annat kunskapsområde än Vård-och omsorg, kan du behöva läsa ett antal kurser på komvux för att inrikta din utbildning åt ett annat håll, t.ex åt det samhällsvetenskapliga hållet eller mot ett annat yrke.
    Om ditt mål är att ta ut examensbevis från VO, kanske kan du hitta tema och frågeställningen för GA som är på gränsen mellan Vård- och ett annat kunskapsområde som du är mer intresserad av, men om du inte alls är intresserad av vård- och omsorg längre, varför skulle du i så fall ta ut examen från VO? Vad ska du använda VO-examensbevis till?

    Mitt bästa råd till dig är:
    Boka tid med SYV på komvux för att diskutera dina alternativ.