Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Kontakta komvux i den kommunen där du vill ta ut examensbevis. Det kan vara så att du måste prata med SYV-en på komvux innan du kan anmäla dig till gymnasiearbete.
    Vänligen
    Julia SYV

    • :

      Hej igen!

      Har skrivit till olika skolor men det verkar inte vara många som erbjuder kursen,  dom har också nämnt att gymnasiearbetet gått över till komvuxarbete vad innebär det?

      Och hur söker jag via komvux hemsida?

    • Anna : Du måste hålla kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där som du kan ta ut ditt examensbevis. Om komvux i den kommunen där du är folkbokförd inte kan erbjuda dig de kurser som du behöver för att ta ut examensbevis, måste komvux hänvisa dig rätt, eller köpa kurser för dig hos en annan kommun eller hos en privat utbildningsanordnare. Det är ingen idé för dig att leta på olika komvux i olika kommuner... för att det är endast den kommunen där du är FOLKBOKFÖRD, som har ansvar för att hjälpa dig mot examensbevis. Ingen annan komvux kommer göra det (jo, om komvux i din kommun väljer att köpa plats för dig där, alltså i "fel kommun").
    • : Jag är folkbokförd i Stockholm och söker alla kurser där, vilka är det jag skriver till då? Har alltid sökt mina kurser via komvux (stockholm stad sidan) förut så kunde man söka gymnasiearbetet genom den sidan men den möjligheten finns inte längre konstigt nog.. Hur gör jag?
    • Mikael : Det bästa är att kontakta komvux i din kommun. Det är deras webbplats så borde de bäst av alla veta vilken information de publicerar och varför.
    • Anna : I Stockholm är det , enligt de uppgifter vi har, Astar, NTI och Jensen som kan erbjuda göra komvuxarbete med handels- och administrationsprogrammet. Kontakta en av de skolorna (eller kanske alla tre skolor) och fråga om det stämmer och om hur du i fall kan komma in i kursen, när och på vilket sätt kan du bli inskriven på kursen och vad som gäller för övrigt kring dina studier i kursen komvuxarbete.
    Läs alla kommentarer