Alicia
    Hej.
    Jag har precis börjar år 3 på gymnasiet och ska skriva ett gymnasiearbete i höst. Jag undrar kring vad för ämne man får välja, mer specifikt undrar jag om jag kan skriva om en sjukdom i mitt gymnasiearbete? Och hur funkar det att skriva om det, när det gäller de vetenskapliga bitarna?

    Hälsningar
    A
    • Mikael : Vilken utbildning: program och inriktning går du på gymnasiet?
    • :

      Jag går på samhällsvetenskapliga programmet med inriktning sambeteende.

    • Anna :

      I så fall måste ditt GA handla om samhällsvetenskap och även om "beteendevetenskap", i alla fall som vi tolkar det på FRåGA SYV men vi är inte handledare för GA och ha inte den detaljkunskapen, vi kan endast ge råd och tips, men sedan måste du ta det med din handledaare för GA. Jag kan tänka mig att det skulle vara OK att skriva GA om hur folk reagerar och genom tiderna reagerade på olika sjukdomar, t.ex om vi tänker på "elefant-mannen" som han var mobbad och fick stryk p g a sitt utseende som han hade pga sitt hälsotillstånd. Om du t.ex nämner många sjukdomar som syns "utanpå" som förändrar utseende och hur folk reagerar på det och om det är skillnad mot hur det var förr i tiden...?
      Ett alternativ skulle vara att ta upp homo- och transsexualitet. Homosexualitet klassades i många länder (inte alls länge sedan) som en sjukdom. Alltså kan man ta upp frågan i GA: vad är "sjukdom" och vad är "friskhet", vem bestämmer? Bl.a övervikt och fetma - var går gränsen mellan att man är "mullig och go" och att man är "sjukligt överviktig", vem bestämmer? personen själv, läkare eller "tabeller" på vad normal vikt är? ...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    temat och frågeställningar för ditt gymnasiearbete måste du få godkända av handledaren som du får på din skola.
    Vi på FRåGA SYV eller någon annan kan givetvis ha en åsikt om vad som passar - men i så fall måste vi veta vilken utbildning: program och inriktning du går på din gymnasieskola nu?

    Om sjukdomar kan man skriva på många olika sätt, t.ex kan man analysera orsaker eller behandlingsmetoder, man kan beskriva sjukdomens "historia": när den upptäcktes för första gången och inkludera statistik på hur många fall som rapporteras varje år, om sjukdomen är lika vanlig i alla länder eller förekommer oftare i vissa länder och försöka förklara varför det ser ut som det gör. I ditt gymnasiearbete måste du på något sätt komma till någon slutsats, alltså dra lärdom av fakta som du sammanställer. Det är svårt som gymnasieelev uppfinna botemedel för någon sjukdom, men det räcker ändå inte att bara slänga ihop några fakta - och så är det färligt, utan du måste i så fall analysera, argumentera och förklara varför du tror mer på vissa fakta än på de andra, på vissa behandlingsmetoder än på de andra; eller om en sjukdom ej har några botemedel - hur ska man underlätta för de drabbade, vad finns det för lösningar och vilka lösningar som borde finnas men som ännu inte finns - typ så... .
    Man kan också ta in "anhörigprespektivet", hur de anhöriga drabbas av sjukdomen och vilken hjälp de kan få (stödgrupper, samtal med psykolog eller kurator) och det skiljer sig i olika länder. Man måste givetvis begränsa, t.ex säger man från början att i det här gymnasiearbete titta jag ändast på hur situationen i Sverige är, och ej tar in info om andra länder... eller "endast i Norden" eller "endast i EU". Men man kan å andra sidan göra helt tvärtom: välja de viktigaste fakta om sjukdomen, oavsett när eller i vilket land som detta hände. Du kan ta in några intervjuer med de drabbade (tänk i så fall på att anonymisera, ändra namn eller kalla en person för "A, 23 år" eller "B, 45 år" säger att... men för din handledare måste du påvisa att du ej hittade på vad A och B har sagt, utan att det är "riktiga människor" som verkligen har sagt det som du påstår att de har sagt.

    Sedan beror det också väldigt mycket på vilket program/inriktning du går. Så svara gärna på den frågan. Och glöm inte att det är handledaren för ditt GA som godkänner temat, frågeställningar och sedan också sätter betyget (F eller E) på ditt GA. Och man måste få E för att kunna ta ut examensbevis.
    Hälsningar
    Mikael SYV
    P.S: vi har samlat ett antal förslag på teman för gymnasiearbete på https://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete