Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela!
    om jag skulle skriva gymnasiearbete om dödshjälp, då tror jag att jag skulle välja följande frågeställningar: är folk i Sverige för- eller emot införandet av dödshjälp och vilka argument har de som är för- och emot? Är det troligt att dödshjälp skulle legaliseras i Sverige (vad säger experterna)? Jag skulle också belysa "bakgrunden": i vilka länder finns dödshjälp? när infördes den i den första landet där det är lagligt och varför infördes den? Samhällsekonomiska effekter av att dödshjälp finns eller inte finns, alltså "vinner" samhället på att de svårtsjuka avslutar sina liv och med det inte längre belastar sjukvården med de kostnaderna som deras omvårdnad medför (finns det beräkningar kring det och om du inte hittar dem, kan du kanske själv försöka göra en egen uppskattning)?
    Jag skulle också berätta om min inställning innan jag började göra GA med det temat och min inställning efter (om min inställning har ändrats pga arbete med GA med det temat eller om min inställning stod fast och jag kanske t o m blev mer övertygad om att min åsikt sedan innan var rätt).
    Mina förslag ovan utgår vad jag personligen tänker; är inte expert på område och jobbar inte med handledning av GA. Du måste få temat och frågeställningarna godkända av din handledare på GA på din skola.
    Lycka till med ditt GA!

    Studie- och yrkesvägledare