Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'utökade' (2 st.)

    • Bayan

      Hur blir det när man läser kurser som ger mer än 2500 poäng?

      Hej! Jag går mitt andra år på natur och läser mer än 2500p, i ettan läste jag 2 utökade kurser och nu så läser jag även 2 till utökade kurser, det blir totalt 2900 poäng. Hur kommer det blir när min merit ska räknas, vet att det inte ska vara mer än 2500 poäng, kommer de då ta bort kurserna där...

      Anna: : Hej!de kurser som i din studieplan står som "utökat program" kommer i ditt examensbevis bli markerade med "U" och betyg i U-kurser räknas in i 2 fall: om en... Läs hela svaret
    • Sayed

      Hur många utökade kurser kan man ha i sitt examensbevis?

      Tänkte läsa extra kurs, men är osäker om man kan ha utökat kurs på mitt examensbevis och ifall om man kan ha utökat kurs i sitt examensbevis, så hur många får man rätt till?

      Peter: : Hej Wahid, det finns ingen bestämmelse som begränsar Hur Många U-kurser man kan ha i examensbeviset. Det är ett Undantag att man läser U-kurser; det är rektors beslut som gäller kring U-kurser, utökade. Hälsningar Peter syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga