Ina
    Hej jag har godkänt i allt och har kämpat som ett djur för att klara mig och känner nu att allt kommer på en gång och jag har sån stress för gymnasiearbetet. Jag vill inte ge upp men det finns inte mycket tid kvar med lov osv och eftersom att vi ska göra massa behandlingar så är det inte bara för mig att sitta och skriva hemma utan måste verkligen boka in kunder osv. Men vad händer om man inte gör gymnasiearbetet eller får F i frisör programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ina!

    Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete, dvs utan "E" - uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen (gäller för alla gymnasieprogram) och du får i så fall Studiebevis och inte Examensbevis. Det bör kunna gå att komplettera på komvux där du i så fall gör gymnasiearbete under nästa år. Plats på komvux kan ej garanteras. Men du har rätt att söka till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd (först efter gymnasiet kan du söka till komvux). Du får gärna kika på reglerna för vad som krävs för att kunna få gymnasieexamen, som är sammanställda här >>

    Prövning i Gymnasiearbete bör också kunna genomföra - och det både på din gamla gymnasieskola eller på prövnngsenheten (komvux). För närvarande kostar prövning 500 kr. (för varje försök) men vi tror det blir höjd avgift inom kort. Detta pga den faktiska kostnaden för en skola att anordna prövning uppgår till det tredubbla och vi tror det blir höjning i avgifter ... kan bli så att en prövning kommer att kosta två tusen kronor. Det är bara min gissning ang. höjningen men jag tycker det är viktigt att påpeka att det inte är gratis att göra prövningar.

    Jag förstår att du har mycket att göra och känner att du inte riktigt hinner även med Gymnasiearbete just nu. tyvärr så kan inte jag göra någonting åt de reglerna som finns. Du får välja att försöka få E i gymnasiearbete för att uppnå kraven och få ditt Yrkesbevis eller så får det gå "som det går" nu och då kan du försöka komplettera senare eller så finns det också ett alternativ att försöka klara sig utan ett yrkesbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och allt annat!

    Julia Syv