Max
    Hej!

    Jag och en annan på min skolan håller på med vårt gymnasiearbete och närmar oss rapportskrivande(vi utvecklar en produkt).

    Hur bedöms vårt arbete? Är det gruppen eller individen som bedöms? Jag undrar då min kompanjon har börjat bli lite frånvarande och jag fruktar att denna person kanske inte blir klar med det den ska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Max,
    för gymnasiearbete kan man få E eller F i betyg. Det är jätteviktigt att få E då det blir avgörande för möjlighet att ta ut gymnasieexamen.
    Tur "i oturen" här är att man inte får högre än E i betyg, oavsett hur bra arbete man har gjort. Så det gäller, alltså att just få E (men ej F).
    Jag råder dig prata med din "kompanjon" och säga att du blir tvungen att prata med handledaren - eftersom du inte kan riskera få F. Du vill ha din gymnasieexamen. Sedan gäller det för din del att kunna redovisa vad DU HAR GJORT - att du gjorde din del av arbetet.
    En fråga: är det möjligt för dig att DELA UPP arbetet nu?
    Om du t.ex. tar med dig den delen som nu är färdigt och fortsätter jobba på egen hand och redovisar det som ditt arbete. Och din "kompanjon" gör detsamma - tar den delen som ni gjorde tillsammans och fortsätter sedan på egen hand...
    Det kan bli intressant att jämföra resultat - om det blir stor skillnad på de två redovisningarna.
    Du kan förestå detta för handledaren.
    Det är inte speciellt vanligt att elever blir underkända på gymnasiearbetet. Rent statistiskt sett, så har du mycket goda chanser att få E (och det är det högsta betyget som du kan få).
    Ang. din fråga: hur bedömningen görs - så är det upp till den lärare/handledare. Jag råder dig därför prata med handledaren och berätta hur det ligger till.
    Önskar dig lycka till med gymnasiearbetet!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : vi har en tydlig uppdelning(gjort ett förgrenande träd av uppgifter, både i text och bildligt) av uppgifter och sköter helt separata delar av arbetet. Vem som ska ha gjort vad är det alltså ingen tvekan om. Utan att outa mig själv för mycket kan jag säga att jag sköter den mekaniska delen och han sköter den elektroniska - jag har alltså gjort själva konstruktionen och har bara rapportskrivande kvar.
    • Milla : Mitt råd att du förklarar för din "kompanjon" att utan godkänt Gymnasiearbete kommer hen inte få Gymansieexamen och blir då obehörig att söka till högskola efter gymnasiet, oavsett om hen har A betyg i alla andra kurser. Det är givetvis bäst om hela arbetet blir genomfört på ett bra sätt och att ni båda får E i kursen. Mvh Milla Syv
    • : Tror du att om jag mot förmodan får underkänt trotts att jag har gjort mitt(vilken är en större del av arbetet) så kan jag överklaga det?
    • Milla : Du har rätt att klaga hos rektor på ditt program - till att börja med. Innan dess, så skulle jag prata med läraren och be om möjlighet att komplettera på ngt sätt eller göra om en del av arbetet. Om läraren inte ger den möjligheten, i så fall skulle jag klaga hos rektor på programmet. Nästa steg är - gymnasiechef. Efter det - utbildningsförvaltningen i din kommun (om du går på en kommunal skola). Och så går man högre upp - till slut kommer till skolminister. *L* :-) Vi får hoppas att det inte skall behövas! När man jobbar tillsammans med någon, så finns de risk att hamna i en sådan situation som du beskriver nu... Kanske ligger det ngt i uttrycken"Själv är bäste dräng"&"Ensam är stark". Jag tror det är mycket möjligt att ni kan få olika betyg i fall era 2 delar i gymnasiearbetet skiljer sig mycket i kvalité. Mitt råd är att du pratar med din klasskompis först och i fall det inte ger önskat resultat, med läraren - innan arbetet bedöms & betyg sätts. Håller tummarna för dig! Milla SYV *L* :-)
    Läs alla kommentarer