Ellinore

    Hej! Jag kompletterar just nu på komvux mot en gymnasieexamen i Hantverksprogrammet, Florist med vissa ändringar för att bli behörig till högskola. (mitt mål är att bli behörig till grundlärarprogrammet) Jag måste då göra ett gymnasiearbete och min fråga är vad detta innebär? Jag har arbetat heltid som florist i nästan 5 år, är detta något jag kan tillgodoräkna mig? Eller hur går det till? Kan man göra gymnasiearbetet teoretiskt? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Ellinore

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore!, för att få ut examensbevis måste du få E (godkänt betyg) även i kursen gymnasiearbete (GA). Jag har nu tillfrågat en sakkunnig på skolverket om möjliga undantag, och fick svar Nej, finns inte ngt skrivet om undantag från det kravet även om du bevisligen har kunskaper och erfarenhet inom det yrket som du nu "läser mot". :)

    Du måste alltså skrivas in på en kurs GA, 100 poäng och ägna cirka 200 timmar åt att utföra gymnasiearbete; vad du skriver om eller vilket projekt du gör inom ditt GA får du komma överens om med handledaren för GA, som du får kontakt med via komvux.
    Tips! fundera på att "utforska" något som är mycket Nytt inom floristyrket, som kanske "tillkom" alldeles "nyss" eller du på ngt sätt kan koppla in dina framtida planer (den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på) med yrket Florist... det kanske inte går, men jag tänker så här: om du t.ex vill läsa vidare mot yrken inom hälso- och sjukvården, då skulle du kunna välja temat för GA "Växternas betydelse för personernas hälsa" och beskriva då vilka växter som kan vara allergiframkallande och vilka som är "läkande", bl.a vilka krukväxter som man kan odla hemma (och hur man gör för att lyckas) som är bra för hälsan: som rensar luften bättre än andra växter, som utger lugnande dofter eller som man kan använda som medicinala växter som "hemmaapoteket". OBS! du måste få godkännande för temat du väljer för GA från din GA-handledaren.

    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HV/florist
    framtid.se/yrke/florist
    Skolverket.se/Vadgallerkringgymnasiearbetet

    • : Tusen tack för bra svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!