Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux i olika kommuner har (eller kan ha) ganska stora skillnader i sitt utbildningsutbud. Dock bör komvux (på något sätt) kunna erbjuda dig möjlighet att läsa kurser eller göra prövningar i kurserna så att du har en rimlig chans att ta ut examensbevis från komvux. Komvux kan t.ex köpa en kurs hos en privat skola eller förhandla om att du ska få göra prövning i kursen i en annan kommun. Kontakta komvux i den kommunen som du är folkbokförd i och vi hoppas att du får ett svar om hur du bör agera för att kunna få ut examensbevis.
    Vad gäller "gymnasiearbete" så finns det inte (sedan 1 juli 2021) på komvux, utan det finns en motsvarande kurs som heter Komvuxarbete.

    Studie- och yrkesvägledare