yi
    Hej, jag undrar om gymnasiearbetet räknas med i slutbetyget in komvux. Räknas den med i de 2350 poängen som man behöver läsa? Jag har 2150/2350 godkänd med gymnasiearbetet., alltså mindre än 10% Underkänt.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Gymnasiearbete måste man ha E i för att har rätt till examen från gymnasiet, man kan alltså inte ha F i den kursen om man vill ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Högre än E kan man inte få för Gymansiearbete har betygsskala F-E.

    På Komvux läser man sedan 2012 mot Gymnasieexamen och enbart vid undantagsfall kan få ett Slutbetyg. Det är rektor på Komvux som beslutar om undantaget kan medges. I Slutbetyget kan man ha många IG betyg men i så fall har man ett Slutbetyg som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Man får lov att komplettera för Grundläggande behörighet fram till 30 juni 2016. Efter det måste man komplettera med ännu fler kurser, inkl. Svenska/svenska som andraspråk 3 och Engelska 6.

    För vidare info om Slutbetyg & om Gymnasieexamen från Komvux, vänd dig till SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in i ditt Jämförelsetal (pga gymnasiearbete har betygsskala F-E, man kan alltså inte få högre än E betyg men att få E betyg är helt nödvändigt för att kunna få ut gymnasieexamen).

    Däremot poängen för gymnasiearbete, 100 gymnasiepoäng, räknas in i Slutbetyg eller i Gymnasieexamen och bidrar till den totala antal poäng som man måste få ihop för att de skulle räcka till att få fullständig gymnasiekompetens.

    Hoppas det blev klarare nu!
    Önskar dig allt väl!
    ANNA
    • : Hej! Jag ser att detta är en gammal tråd, men ämnet är verkligen högaktuellt för mig! För att göra en historia kort, har jag under det gångna året läst in hela sista året från gymnasiet på Komvux i Växjö. Jag skulle i dag låta begära ut mitt SLUTBETYG (inte gymnasieexamen, då jag har en blandning av gamla och nya betyg). helt plötsligt sa dock min studievägledare att Gymnasiearbetet som jag bland annat har läst detta år, INTE kan tillgodoräknas bland mina 2350 poäng. Jag har alltså, inkluderat Gymnasiearbetet på 100 poäng, nu totalt skrapat ihop 2350 poäng. Vad är det egent
    • : Vad är det egentligen som gäller? Det är nämligen ingen ansvarig studievägledare som har ifrågasatt mig när jag sade att jag önskar att läsa Gymnasiearbetet för att på så vis söka in till högskola eller universitet. Jag ska för övrigt söka in till Trafikflyghögskolan som har absolut sista asnökningsdag nu på söndag den 30 sept, varför tiden verkligen inte är på min sida. Ni får jättegärna svara så snabbt ni kan!! Tusen tack! Mvh, Christer