Moa
    Hej!

    Jag undrar om ens gymnasiearbete måste ha med den linjen man läser att göra. Jag läser natur men skulle gärna vilja skriva färdigt en bok jag jobbar på så att jag kan ge ut den. Hinner inte skriva så mycket eftersom att skolan tar mycket tid. Skulle därför vara bra om jag kunde få den tiden och även göra ett gymnasiearbete jag vet att jag är engagerad i.

    Jag läser natur om det hjälper.
    • Anna : Känner du att du fick bra svar på din fråga, som du ställde till oss? Hoppas det, men hör annars gärna av dig igen! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!
    Vad Gymnasiearbetet får handla om finns det riktlinjer från Skolverket, läs på http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/gymnasiearbetet

    Sedan är det din handledare för gymnasiearbete på skolan som får bestämma i detalj - exakt vad Tema blir - och du får också vara med och bestämma, ni får komma överens om vad du ska skriva om, helt enkelt. Du måste få tema godkänt av din handledare för gymnasiearbete. I annat fall riskerar du att få F i kursen. Och i så fall får du inte Examensbevis och inte har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det går att läsa på Komvux och få Examensbevis från komvux - senare... så det är inte "kört" om man blir underkänd i en kurs på gymnasiet.
    Men jag råder dig läsa info på länken ovan + se exempel på vad man kan skriva om på Naturvetenskapsprogrammet: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181541!/Menu/article/attachment/NA2.pdf

    Bästa hälsningar och lycka till i dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare