Louise
    Hej jag går på sambeteende-linje med inrikting med kriminologi och funderar på vad jag ska skriva om på gymnastarbetet då jag inte har någon aning, skulle vara jätte tacksam på förslag om frågeställningar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    jag har ett förslag på att rikta sitt gymnasiearbete på yrken inom Kriminologi - Vilka olika yrken finns det? Var kan man jobba? och vilka utbildningar behövs?

    De "vanliga" yrken är:

    Kriminolog>>

    Kriminaltekniker>>

    Kriminalvårdare>>

    Kriminalvårdsinspektör>>

    men det finns också mer ovanIiga som t.ex Privatdetektiv>>

    och NärIiggande yrken - som t.ex Polisfotograf>>

    Om du kan ta tema "Yrken inom Kriminologi" och lista upp så många som möjligt - och ha förslag på hur man kan presentera de yrken för ungdomar på www.framtid.se - du kan se exempel där med film om Yrke, passande bild, som representerar yrket, info om viIka utbidningar som Ieder tiII det yrket... du kan också göra Intervjuer med folk som idag jobbar inom det eller de yrken som du är mest intresserad av - på så sätt gör du "personlig reseach" inför dina framtida möjligheter inom den deIen av arbetsmarknaden också... + du kan hjälpa oss att skapa fler yrkespresentationer på www.framtid.se - du kan sedan i ditt gymnasiearbete Länka till de presentationerna och berätta att resultat av ditt arbete syns bl a här....

    mvh

    Mikael syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får gärna kika på den här sidan>>> där vi samIar försIag på Teman för GA.

    Om du har några bra försIag på tema för GA, som du sjäIv inte viII använda, kan du deIa med dig tiII oss - för att vi ska kunna tipsa andra ungdomar.

    Prata också med handledare för ditt GA. Det är viktigt att få tema godkänt på förhand av sin handledare. Handledaren kan kanske också komma med några förslag på teman. Annars så kan du också ta någon "kapitel" i Samhällskunskaps-läroboken som du tycker är intressant, och fördjupa dig i just den delen så mycket det bara går - hitta "allt" som går att hitta på och kring det temat.

    Du kan också skriva om vad "Kriminologi" är för någonting, historiska fakta - när uppstod "kriminologi" som vetenskap; vilka personer som genom tiderna bidrog mycket och med vad de bidrog; vilka samtida kända kriminologer om finns och vart är den vetenskapen på väg i framtiden... porgnoser på framtida utveckling /olika teorier som finns kring det kan du beskriva och sedan skriva också vad du sjäv tror på mest, vilken av dem som stämmer, enligt dig/.

    Du kan också skapa en gymnasiekurs "Kriminologi", 100 poäng... som idag inte finns. Den kursen som idag finns heter, som du kanske vet - Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering>>

    Du kan sedan skicka ditt förslag till Skolverket och se om de kan tänka sig skapa en ny kurs, enligt ditt förslag? :) Visst skulle det vara roligt om de gjorde det? :)

    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går med ditt gymnasiearbete. Vi håller tummarna!

    ANNA