Louise
    Jag ska skriva ett gymnasiearbete om organiserad brottslighet och undrar vad man kan rikta in sig på, vad ska man ha för frågeställning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    om du viII skriva Gymnasiearbete om organiserad brottsIighet, så kan du kanske

    - jämföra omfattningen av organiserad brottsIighet i olika länder;

    - berätta vad som görs för att bekämpa den och om det är skillnad på metoder i olika länder;

    - du kan få fram hur olika länder samarbetar (vilka avtal som finns; vilka länder som samarbetar, eller Inte samarbetar med varandra och om de inte samarbetar, varför de inte gör det).

    - vilka typer av brott omfattas av organiserad brottslighet och om det är skillnad på det område i Sverige mot andra länder?

    - Hur ser statistiken ut? Går det upp eller ner med antal brott och % av uppklarade brott. Mörkertal? Hur säker är man på omfattningen av den organiserade brottsligheten? Hur mycket är det som vi inte vet om omfattingen av den organiserade brottsligheten?

    - finns det några "nya" brott - t.ex i samband med överföringar av pengar via Swish och andra "nya grejer"?

    - och är det möjLigt att helt och hållet kväva all organiserad brottslighet? Om ja - hur? Om nej - varför inte?

    Hoppas ngt av mina förslag blir på ngt sätt till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare