Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah; se gärna det exemplet som Skolverket ger: https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d8875002fc5/1517838779572/TE3.pdf - Gymnasiearbetes tema "Spelutveckling i Scalable Vector Graphics.
    För övrigt, så är inte studievägledare expert på teman för gymnasiearbeten; tanken är att eleven ska välja tema utifrån sina intressen. Det är också vanligt att eleverna får hjälp att välja tema från sina lärare (på sin egen skola). Lärare som undervisar i de specifika för Teknikprogrammet kurser är mycket bättre lämpade att ge tips på teman för GA.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag håller i princip med Millas svar, men vill också fylla på lite med med info:
    Först och främst vill vi påtala att det kan finnas möjlighet att TÄVLA med sitt gymnasiearbete, se bl a info på https://www.ungaforskare.se/utstallningen/ .

    Vidare kan jag några tips - som kanske på ngt. sätt kan bli till hjälp för dig:

    • Uppfinn ett nytt yrke, som idag ännu inte finns men som du tror kommer att finnas i framtiden inom just "ditt kunskapsområde".
    • Samverka med något företag (förslagsvis - ett lokalt företag), dvs att du i så fall gör ett riktigt, men inte alltför stort, konkret projekt där du löser ett problem eller bidrar till att lösa ett problem som företaget har (så lägger ofta en skola inom Teknikcollege upp gymnasiearbeten för sina elever).
    • För den som är intresserad av rymden och astronomi, finns bra information och förslag på teman för gymnasiearbete på sajten Astronomisk Ungdom>>