Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Du har förstått det helt rätt: Ja! för att få 22.5 i Meritvärde måste man ha alla A-betyg i alla kurser under gymnasiets alla tre år PLUS även ha A-betyg i Meritpoängskurserna, t.ex. Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 (eller i Engelska 7 och Matte 5 & Matte specialisering).

    Att höja lägre betyg efter gymnasiet är inte så lätt. Då är det oftast Prövningar, där man genom självstudier skaffar sig bättre kunskaper och just nu kostar varje prövning 500 kr. Det kan bli höjning av den avgiften. Att läsa om samma kurser på Komvux är ofta inte möjligt. Det är inte förbjudet men Komvux har inte resurser så att det räcker till alla och prioriterar dem, som ännu inte läst kurserna och så räcker inte platserna till de som redan läste samma kurser.

    Högskoleprovet kan var lösning i detta fallet. Kostar 450 kr per prov och man kan göra Högskoleprovet 2 ggr om året: våren och höst. Resultatet är giltigt i fem 5 år och det det högsta giltiga resultat som man "söker på" vid varje ansöknings tillfälle.

    Det är tuffa bud och inte så roligt att få ett sådant svar. Jag förstår det. Men jag måste ge dig rätt information.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Angående betyg på gymnasiet: man får betyg i slutet av varje kurs. Om vi tar ett exempel - Matematik på Naturvetenskapsprogrammet: i slutet av första terminen får man betyg i kursen Matematik 1c.
    I slutet av andra terminen får man betyg i kursen Matematik 2c.
    och så vidare...
    Om man t.ex. fick A i Matte 1c,
    fick B i Matte 2c
    fick C i matte 3c ... - då är "medelbetyg" B.
    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng
    Det högsta Jämförelsetal man kan få är 20.0 för att betyg A = 20.
    För att komma över 20.0, få mer - är det enbart Meritpoängen i de "speciella extarkurserna" som gör det möjligt. Vilka kurser det är kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Man läser så gott man kan och får de betygen man har uppnått kunskaper motsvarande...
    Bättre kan man inte göra.
    Som tur är, får man andra chans genom Högskoleprovet - för behörighet räcker det med E i betyg i alla kurser.
    Är man duktig och har bra kunskaper, får man högt resultat på Högskoleprovet och kan få högskoleplats i HP-urvalsgruppen.
    • : men hur gå det med betyg den första och andra året då? få man meritvärde verje år? eller hur fattar man att vart är man någonstans?!!
    • : hur mycket meritvärde hade de förra terminen för tandläkarprogrammet?
    • : väntar på svaret
    • Milla : Kan du flytta vart som helst i Sverige för att gå på höskola eller är det vissa orter du är intresserad av?
    • Milla : Vid förra antagning till Tandläkare: i Göteborg krävdes det 20,73 på betyg för de som sökte med Examensbevis eller 1,5 på Högskoleprovet. I Stockholm var respektive siffror: 21,25 och 1.55.I Malmö: 20,94 och 1,5. I Umeå: 20,05 och 1.45.
    • : läser man till meritpoäng redan år 1 eller sista året?
    • Anna : Det beror på vilken/vilka kurser det handlar om, t.ex. Moderna språk 3 kan man läsa under år 1 på gymnasiet (den kursen ger 0.5 i merit) men Matematik 5 kan man inte läsa under åk1 för att man måste först läsa Matte 1, 2, 3 och 4 - innan man kommer till 5. Engelska 7 kan man inte heller läsa under åk1, för att man måste först läsa Eng5 och 6 - då blir det oftast så att Eng7 och högre kurser i matematik läser man under åk3.
    Läs alla kommentarer