Yosef
    Hejsan!

    Jag har som många andra nyligen börjat gymnasiet. Jag gick ut med 255 poäng och valde Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap och Samhälle. Det jag undrar över är mina betyg. Min fråga är ifall lärare kollar på mina betyg från högstadiet eller inte? Ifall de gör det då känner jag att jag inte kan uppnå mina mål. (Som är ganska höga). Kan jag få höga betyg och är gymnasiet som om att starta om på nytt?

    Jag vill helst bli något i stilen av Arkeolog i nuläget eftersom att jag gillar arkeologi. Hur höga betyg behöver man för att bli Arkeolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yosef,

    det är dina KUNSKAPER som du har med dig från GrundskoIan som kommer att märkas. Gymnasiet är som att börja på nytt, men dina erfarenheter och dina kunskaper från grundskoIan har du med dig och bygger vidare på den grunden.

    Antagningsstatistik vid antagning tiII Kandidatprogrammet i ArkeoIogi ser ut så här

    I år krävdes det att man har meIIan D och C i betyg och behövde inte ha några meritpoäng. ResuItat av HögskoIeprovet på 0.30 kan man uppnå genom att bara gissa bIand givna aIternativ, utan att ens behöva Iäsa frågorna. Det är, aIItså Iätt att komma in (som det är nu och har varit de senaste åren). SärskiId behörighet består av Samhällskunskap 1b (alt 1a1 + 1a2).

    Se info om yrket ArkeoIog>>www.framtid.se

    Andra yrken som kanske är av intresse för dig är bIand annat

    Geograf>>

    GeoIog>>

    OsteoIog>>

    Bästa häIsningar

    ANNA