Milla SYV på FrågaSYV

    Gymnasiebetyg och omdöme från folkhögskola kan inte sammanföras i ett och samma dokument.

    Däremot kan man söka i flera betygsgrupper samtidigt om man både har Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola Och Examensbevis eller Slutbetyg från gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag tror inte jag har varken examensbevis eller slutbetyg, jag har två års studier på gymnasienivå med godkända betyg och tanken var att läsa upp ämnen som krävs för grundläggande behörighet och särskild såsom svenska, matte, naturkunskap etc, funkar det?
    • Anna : Det är inte omöjligt att på ett år få ut Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Betygen från gymnasiet spelar i så fall ingen roll (formellt sett), men Kunskaper har man ju med sig. Så - i stället för 3 år kankse du hinner att på ett år få omdöme om grundläggande beh. från en folkhögskola och söker i så fall i BF-urvalsgruppen.
    • Anna : Ett annat alternativ är att du söker till komvux och gör planering mot examensbevis på komvux.
    • : okej, jag har tyvärr inte åldern inne för komvux, av det kurser jag har läst och det jag behöver så saknar för grundläggande och även särskild behörighet jag endast svenska 3, naturkunskap 1b, Matte 2 och ev Natur 2 & med den kontakten jag har haft med en folkhögskola så skulle jag kunna läsa det och bli behörig till vidare studier
    • Anna : Ja, det är möjligt att på en folkhögskola få omdöme om Grundläggande behörighet och söka i BF-urvalsgruppen.
    • : De betygen jag redan har svenska 1 & 2, Engelska 5 & 6 & Matte 1 räknas ändå behörighetsmässigt?
    • Anna : Betyg i enskilda kurser gäller tillsvidare... men utan att du får ihop kurserna in i Examensbevis, saknar du Grundläggande behörighet och kommer få svar OBEHÖRIG från Antagning.se om du söker till en högskoleutbildning. På en folkhögskola kanske de tittar på dina betyg från gymnasiet eller kanske inte... det är Ju Kunskaper som du tar med dig till en folkhögskola. Sedan kan det ta mellan 1 till 3 år att få omdöme om Grundläggande behörihget från en folkhögskola. Har man förut ej läst på gymnasiet, tar det 3 år. Har man läst på gymnasiet och har goda kunskaper med sig, borde det ta kortare tid - 2 år eller i bästa fall 1 år.
    Läs alla kommentarer