Rawand
    Hej!
    För tillfället läser jag ett civilingenjörsprogram men jag känner att jag har hamnat fel. Därför har jag valt att hoppa av och komplettera mina gymnasiebetyg under våren. Allting känns väldigt otydligt och jag har väldigt många frågor.

    1. Kan jag komplettera mitt betyg i en kurs även om jag redan är godkänd i kursen?
    2. Vilket är det bästa sättet att komplettera sina betyg? Distanskurs eller prövning?
    3. När jag söker till högskolan/universitetet, kommer jag stå i båda urvalsgrupperna eller bara i gruppen för dem med betygskomplettering?

    Jag hoppas att det inte blev allt för många frågor.
    Hälsningar
    Rawand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Rawand,
    det är inte alls många frågor du ställer nu, det är helt lugnt!
    Svar på dina frågor är:
    1. Jo, du får läsa om en kurs eller göra prövning och om du får högre betyg, är det då det högre betyget som räknas in nästa gång du söker utbildning där den kursen är behörighetsgivande eller ger Meritpoäng. Dock, kan komvux /Vuxenutbildningen/ i din hemkommun vägra ta in dig pga bristande resurser - det kostar att ge utbildning och vissa kommuner har beslutat att inte ge möjlighet att läsa kurser där man sedan innan har godkänt betyg. I andra kommuner är det möjligt /i mån av plats; man är inte högst prioriterad om man redan har ett godkänt betyg/. Prövningar kan du göra - det är självstudier med ev. handledarhjälp. Kostnad på till exempel 500 kr per kurs kan tillkomma. Det är lite olika regler kring detta. Du får kolla med din "hemkommun" /dvs där du är folkbokförd/ om du måste betala eller om det är gratis för dig. Varianter finns: ibland är det gratis första gången men vill man göra prövning i samma kurs igen - då kostar det.
    2. Jag tycker att distanskurs är bättre än prövning /om man själv får välja/. Varför jag tycker det? Jo, för att man får mer hjälp under en distanskurs: delprov, garanterat tillgång till lärare/handledare samt att man kan få Studiehjälp eller Studiemedel under tiden man studerar, vilket man inte kan få när man gör prövningar.
    3. Om kurserna som du kompletterade med skall räknas in i Meritvärde - står du bara i den gruppen som har kompletterat. Om du var behörig redan innan kompletteringen, kan du stå i båda grupperna /med då med lägre Meritvärde i gruppen "utan komplettering"/.
    Det är i alla fall så vi tolkar reglerna kring antagning till högskola/universitet. Du kan med fördel leta info- på www.antagning.se och även kontakta dem. Det är där dina betyg kollas och värderas när du söker till högskola/universitet.
    Vill även passa på & skicka tips om en annan utbildningsform - Yrkeshögskola.
    Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    där det finns många mycket bra utbildningar: de är kortare än högskoleutbildningar
    och leder oftast till jobb direkt efter examen.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte