Stefan

    Hej! Jag gick naturvetenskap int Natur och fucka lerig någon gymnasieexamen, klarade alla kurser förutom Matematik 4 och fysik 1 och 2. Gymnasiearbetet fick jag också godkänt i och har räknat alla mina kursers poäng och det är över 2250 poäng. Vilken kurs behöver jag klara för att få en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Gör planering med Syv på komvux men om jag vill råda dig utifrån den lilla informationen som finns i din fråga, skulle jag säga läs fysik1. Detta för att du måste ”täcka för” avsaknaden av kurser i ämnet Naturkunskap och kombinationen av fysik, kemi och biologi ersätter kraven för naturkunskap i examensbeviset.
    obs! Glöm inte att betyget i kursen Idrott och hälsa ej kommer med examensbeviset från komvux så bortse från de poängen.

    • Jelena :

      Förtydligande till Mikaels svar: kursen IDROTT & HÄLSA 1 får ej ingå i examensbevis från komvux (det är enligt ändringen som trädde i kraft 1 jan 2017, innan dess kunde den kursen ingå, men inte nu längre); med det "förlorar" du 100p. men "vinner tillbaka dem" pga det är 100p. färre som krävs för examensbevis från KOMVUX, jämfört med exam.bevis från gymnasiet. :)