Nora

    Hej. Jag klarar inte gymnasiet... har endast 450 poäng. Vad kan jag göra? Vill inte vara arbetslös resten av mitt liv, står nästan överallt att man inte kan komma någonstans utan gymnasieexamen. Jag känner mig otroligt värdelös och uppgiven. Har svårt med grupparbetet så känns inte som folkhögskola är ett alternativ. Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    det är mycket svårt att ge allmänna råd i den situationen som du befinner dig i. Tips jag kan ge är att du pratar med SYV på komvux, med arbetsförmedlingens personal och ser vilka jobb man kan få utan gymnasial utbildning. Kika gärna på olika folkhögskolornas utbud; det behöver inte ingå mycket grupparbete i utbildningar som finns på folkhögskolorna, men kan variera från en skola till en annan.
    Jag förstår att du inte vill vara arbetslös och hoppas givetvis att du slipper vara det.
    Tänker på vad kan orsaker vara till att du inte klarar av gymnasiet? Kan det vara så att du möjligtvis har dyslexi och/eller dyskalkyli? utredning om det kan göras av speciallärare på eller via komvux. Fråga om det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.