Sally

    Hej, jag har gått 3 årigt gymnasie men fick bara samlat betygsdokument. Nu vill jag jobba inom tullen och läser därför på en folkhögskola för att komplettera. Jag har även gått en yrkesvux utbildning där jag fick 1000 poäng. Från gymnasiet har jag ca 650 poäng. Jag har godkänt j alla kärnämnen utom samhäll, engelska och historia vilket jag nu läser på folkhögskolan. Kommer jag få en gymnasieexamen på detta eller behöver jag läsa mera? Går tullen inom ramen av yrkeshögskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sally,
    de här utbildningarna (till tullspecialist) - yhguiden.se/resultat?Education.text=tullspecialist  är yrkeshögskoleutbildningar. Sedan, om Tullverket har även andra utbildningar, som inte är yrkeshögskoleutbildningar, kan också hända.
    Yrkeshögskola får ta in även obehöriga, så alla kan söka och har en viss chans att komma in.

    Gymnasieexamen eller Slutbetyg
    Sedan några år är gymnasieexamen "standard" även på komvux (gymnasieelever läser sedan 2011 mot examensbevis; tidigare läste de mot ett slutbetyg). Men på komvux kan man fortfarande "på undantag" läsa mot slutbetyg om man ska i slutbetyget ha några "gamla kurser".
    Folkhögskolekurser får ej ingå varken sig i examensbevis eller i slutbetyg. Detta pga gymnasiet-komvux respektive folkhögskola är olika skolformer. Folkhögskola sätter inte betygen utan ger Omdöme.

    Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola ger samma behörighet som examensbevis eller slutbetyg från gymnasiet eller från komvux. Så, du får antingen på en folkhögskola läsa mot omdöme om grundläggande behörighet eller satsa på att få ut ett slutbetyg eller examensbevis från komvux om du vill få ut bevis på att du har "fullständig gymnasiekompetens".