Linda

    Kan jag tillgodorakna mig gamla betyg for jag har en hotellreceptionistutbildning efter 2012 pa komvux och undrar om jag kan lasa till en yrkesexamen for det kan man gora fram till 30 juni 2021 laste jag pa internet? Och racker det med matte 1a for att fa en yrkesexamen? Och kan jag rakna in eng A fran folkhogskola i betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda. Jag vill börja svara med att råda dig boka tid med SYV på komvux för planering av dina studier, om du vill läsa på komvux, alltså.
    Du frågar bl.a: "kan jag rakna in eng A fran folkhogskola i betyget?" och svar på den frågan är Nej. Detta för att folkhögskola ger inte betygen, utan Omdömen och Intyg. Om du har kunskaper motsvarande lägst godkänt betyg i Engelska A (motsvarande ny kurs heter Eng 5), så kan du få gymnasial betyg genom en prövning, eller så läser du engelska 5 på komvux.
    Du nämner i din fråga "yrkesexamen" och datumet 30 juni 2021... och det förstår jag inte riktigt. Det jag känner till är att det i april 2020 fattades följande beslut: "För att underlätta för de elever som drabbas av nedstängningen av den kommunala vuxenutbildningen (komvux) under den rådande coronakrisen har regeringen beslutat om en ändring som innebär att slutbetyg från komvux på gymnasial nivå får utfärdas fram till och med den 1 juli 2021.".. alltså Slutbetyg (inte examensbevis).
    Examensbevis är det dokument som gymnasieeleverna började läsa mot från hösten 2011 och de första som gick ut gymnasiet som fick Examensbevis - avslutade år3 på gymnasiet i maj-juni 2014. Året innan, alltså 2013, gick eleverna ut gymnasiet med slutbetygen.
    Kraven för examensbevis från gymnasiet kan du se på gymnasieguiden/examen och skillnaden mot examen från komvux är att kursen idrott och hälsa 1 (eller en gammal kurs A) får ej ingå, men det krävs också färre poäng + att sammansättning av kurser är friare på komvux.
    Frågan om du senast 1 juli 2021 hinner få ut ett Slutbetyg eller om du blir tvungen att läsa mot examensbevis - råder jag dig att ta upp med SYV på komvux. Det är fördelaktigt att försöka hinna få ut ett Slutbetyg: färre poäng krävs + mycket friare vilka kurser som får ingå. Men det är inte alls säkert att du hinner få ut ett slutbetyg. Man kan hoppas att möjlighet att få ut ett slutbetyg kanske blir förlängd... det hände ju förut, men ännu känner jag inte till att en sådan ändring skulle vara "på gång".