Stefan

    Hej! Jag tog aldrig examen för två år sen, hade F i fysik 1& 2 samt matematik 4. Gick natur natur. Har nu dock äntligen klarat fysik 1 men vet inte om jag vill fortsätta läsa fysik 2 eller matematik 4. Räknat lite på mina totala poäng - totalt 2500 däremot är det med idrott 1 & 2 inräknat. Min fråga är om jag kan läsa lite andra kurser för ett examens bevis??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,
    Idrott 1 får ej ingå i examensbevis från komvux. får att ta ut examen från komvux behöver du 2400 betygsatta poäng och av dem högst 150p. betygsatta med F, resten måste vara Godkända poäng. Bra om du kan skaffa dig alla godkända poäng, för att då har du då högre jämförelsetal/snittbetyget.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för planering mot exmensbevis. Det är ytters upp till Rektor på komvux vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis. Visst finns det regler (t o m väldigt många regler) men ibland måste bedömning göras och undantag kan beviljas - då blir det upp till rektorn på komvux att ta beslut.
    Allmänt gäller: varken sig fysik2 eller matte4 är striktobligatoriska kurser för examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare