Mariam
    hej om man har läst samhällsvetenskap programmet behövs det matte 2 till gymnasieexamen för samhällsvetenskap program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, i gymnasieexamen från samhällsvetenskapsprogrammet ingår det som en obligatorisk kurs Matematik 2b. Det går dock få ut examen med F i matte 2b, men eftersom det betyget (F) kommer i så fall räknas in i ditt jämförelsetal, så kommer det dra ner ditt meritvärde, vilket är ofördelaktigt om du vill konkurrera om plats på högskoleutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare