Ahmad
    Hej!
    Jag läste vård och omsorg via vuxenutbildningen och jag blev färdig utbildad år 2019, efter det lästa jag några kurser till så att jag har totalt just nu:

    Engelska 5 C 100
    Engelska 6 B 100
    Engelska 7 D 100
    Geografi 1 A 100
    Vård och omsorg vid demenssjukdom D 100
    Äldres hälsa och livskvalitet D 200
    Gymnasiearbete E 100
    Hälsopedagogik E 100
    Medicin 1 D 150
    Arabiska 1 A 100
    Arabiska 4 A 100
    Arabiska 5 A 100
    Etik och människans livsvillkor D 100
    Naturkunskap 1a1 D 50
    Naturkunskap 1a2 D 50
    Psykologi 1 D 50
    Psykiatri 1 E 100
    Akutsjukvård C 200
    Specialpedagogik 1. D 100
    Svenska som andraspråk 1 D 100
    Svenska som andraspråk 2 E 100
    Svenska som andraspråk 3 C 100
    Vård- och omsorgsarbete 1 D 200
    Vård- och omsorgsarbete 2 E 150
    Samhällskunskap 1b. A 100

    Jag vill söka till sjuksköterskaprogrammet och jag undrar vilken urvalsgrupp kommer jag hamna i.

    Till sjuksköterskaprogrammet krävs att man har läst matematik 2a/b/c, Jag har inte läst matematik än men kan jag läsa matematik 2a/b eller c direkt eller måste jag läsa 1:an också ??

    Sista frågan, har jag rätt till gymnasieexamen ??
    Och i så fall hur ska jag göra för att kunna få den ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I gymnasieexamen måste du bl a ha godkänt betyg i matte 1. Så du måste få det betyget innan du kan få ut examensbevis. Jag råder dig läsa matte 1a och 2a och om du får godkända betyg ansök sedan om examensbevis på komvux. Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.

    • : Okej, om jag läser båda matte kurserna, i vilken urvalsgrupp kommer jag hamna då ? BI eller BII? Tack för svaret
    • Mikael : Om både matte 1&2 samt alla andra kurser som du behöver för behörighet kommer ingå i examensbevis- borde du prövas i BI.