Sia

    Hej. Jag gick ut samhällsprogrammet på gymnasiet, men fick ingen gymnasieexamen, fullständigt är 2500 men jag fick F i 3 kurser vilket blev då 2100. Jag testade komvux och det drogs till 2000 för idrotten togs bort, enligt den nya lagen. Jag fick F på matte2b, naturkunskap 2 och ledarskap och organisation. Min fråga är kan man ersätta dessa kurser mot andra kurser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,

    du vill ta ut examensbevis från komvux och du skriver i din fråga - bl.a - om att du fick F i kurserna matte2b, naturkunskap 2 och ledarskap och organisation. Din fråga är: kan man ersätta dessa kurser mot andra kurser? Och svaret är Ja, det kan man göra.
    Du behöver ha 2400 betygsatta poäng, för att ta ut examen från komvux. Mycket riktigt kan inte Idrott1 ingå (sedan 1 jan 2017). 100poäng av  2400p. måste vara godkänt i gymnasiearbete eller komvux-arbete. Ingen av kurserna du nämner ovan är obligatoriska för examensbevis från komvux, men jag tycker du ska fundera på - Vad vill du använda examen från komvux till?
    Kursen ledarskap krävs inte för särskild behörighet till vidareutbildningar men matte 2 och nk2 kan krävas till rätt många högskoleutbildningar - exempel: sjuksköterske-, arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammen. Matte 2 krävs dessutom till många yrkeshögskoleutbildningar.
    Om du vet att du efter det att du tar ut examen från komvux vill göra någonting som inte kräver godkända betyg i matte 2 och naturkunskap2, då kan du göra planering mot examensbevis utan de kurserna. Se de olika eftergymnasiala alternativ på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet Mitt råd är att du gör planering tillsammans med SYV på komvx. Lycka till!