Question

    Hej, jag läste Vård- och Omsorg program på gymnasiet men fick bara 2200 poäng eftersom jag inte läste matematik 1, och svenska som andraspråk 1,2,3. Däremot Jag har läst klart svenska som andraspråk 1 och matematik 1 på komvux nu. Jag läser just nu matematik 2a och historia 1a2 och natur 1a2. Men min fråga är, kommer jag fortfarande få min gymnasieexamen även om jag saknar svenska som andraspråk 2 och 3 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du på komvux ansöker om Yrkesexamen, då behöver du inte ha betygen i svenska 2 och 3. Det räcker med godkänt betyg i svenska eller SAS (svenska som andraspråk) 1. Ett sådant yrkesexamen (utan godkända betyg i svenska eller SAS (svenska som andraspråk) 2 och 3 ger dock inte behörighet till svenska högskole-universitetsutbildningar. Men den ger allmän behörighet till vissa eftergymnasiala utbildningar t.ex för utbildningar inom yrkeshögskola.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-sekreterare
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker-distans
    yhguiden.se/utbildning/arvika-naringslivscentrum-anc/specialistunderskoeterska-akutsjukvard

    Studie- och yrkesvägledare