Hej Mohamed,

    mitt råd till dig blir att du tar dina betyg (jag förmodar att du fick ett Studiebevis) - till Komvux (kommunal vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Studie- och yrkesvägledare på Komvux i din kommun tittar på dina betyg och gör bedömning angående hur snabbt du kan bli klar med de kurser som krävs för att du ska kunna få Examensbevis från komvux.

    En annan möjlighet för dig kan vara att söka en yrkesutbildning på Komvux. Det kan du diskutera med SYV, studie- och yrkesvägledare på Komvux; du säger vad du vill, vad dina framtida planer är; bland annat vilket yrke du siktar på - och ni gör tillsammans upp en plan för dina studier.

    Inför möte med SYV rekommenderar jag att du kikar på olika yrken på www.framtid.se och väljer några som du är mest intresserad av.

    Du kan samtidigt också söka jobb och söka studieplats på flera olika folkhögskolor. Du kan också samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildnignar (även om du inte är behörig till yrkeshögskola utan examensbevis, kan yrkeshögskola göra undantag och ta in dig).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA