Kevin
    Hej,

    Jag läste natur/natur och fick ett studiebevis. Jag fick underkänt i matte 4 och gymnasiearbetet. Jag fick även ett streck i biologi 2. Jag behöver minst 200p godkänt mer än jag har nu för att uppnå poäng kraven för en gymnasieexamen.

    Min fråga är: räcker det för mig att läsa upp matte 4 och gymnasiearbetet för att få en examen eller måste jag även läsa upp biologi 2 för att jag gick naturprogrammet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Leo,
    du kan på komvux (tillsammans med SYV på komvux i din "hemkommun") göra planering mot examensbevis från ett annat program - behöver inte vara just Natur.vet.programmet. Och även om du ska läsa "mot examensbevis mot naturvet.programmet" så behöver du inte ha betyg i matematik 4 in i ditt examensbevis, det räcker med matematik 1-3. Du kan alltså läsa en annan kurs än matematik 4. Inte heller Biologi2 är obligatorisk kurs på komvux.
    Innan du anmäler dig till kursen Gymnasiearbete på komvux (eller till ngn kurs, över huvudet taget - egentligen), är mitt råd att du gör planering tillsammans med SYV-en på komvux, för att temat för gymnasiearbete måste passa in i utbildningens inriktning.

    Tips! om du siktar på högskola-universitet, se vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning du vill komma in på, och se till att få in de kurser i exam.bevis från komvux. Annars så är det bra att ha kurser som ger meritpoäng, som t.ex eng 7. Mod.språk3och4 och högre mattekurser. Ang."högre matte": om du kommer söka utbildning som ej kräver matte för särskild behörighet t.ex juristprogrammet eller utbidlnigar på konstfack eller fristående kurser som många ggr kräver endast Grundläggande behörighet, får du meritp. redan för matte 2 och sedan också för matte 3.
    Att bli behörig (få ut examensbevis) är viktigt men med lågt meritvärde kommer man inte in på så värst många högskoleutbildningar utan endast på de mindre populära. Eller så ska man ha högt resultat på högskoleprovet!
    Annars så finns det eftergymn.utbildningar även på andra ställen än högskola-universitet, t.ex på yrkeshögskolan.