Yus

    Hej! räcker det med 2300 godkända gymnasiepoäng för att bli behörig till högskola eller måste man ha 2500 poäng?

    • Julia : Det är inte endast antal poäng (för examensbevis krävs på Komvux 2400 poäng, av dem 100p. är obligatorisk kurs GYMNASIEARBETE), utan det är äver de Rätta kurser som måste ingå. Du måste få ut EXAMENSBEVIS (eller Slutbetyg om rektor på komvux beviljar dig läsa mot ett slutbetyg...). Det finns ett antal obligatoriska kurser och många av dem måste även vara Godkända betyg.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yus,
    för behörighet till högskola i Sverige krävs det GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET alltid + många ggr även Särskild behörighet.
    Grundläggande beh. kan man uppnå på olika sätt:
    - t.ex genom Examensbevis (högskoleförberedande- eller Yrkesexamen men då med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6);
    - ännu ett exempel på hur man kan uppnå grundläg.beh är 3-årig arbetslivserfarenhet (på minst halvtid, som man tjänade ihop efter det att man fyllde 19 år och den får ej vara intjänat samtidigt som man läste på gymnasiet, utan måste vara Efter gymnasiestudier) plus några få godkända gymnasiala kurser, men i så fall måste man också göra HÖGSKOLEPROVET.

    TIDIGARE och fortfarande "på undantag" kan man på komvux få Slutbetyg; för slutbetyget är det 2350 poäng som ingår och minst 2250 p. av de måste ingå med godkända betyg; alltså man kan ha 100p. icke-godkända i ett Slutbetyg.
    I examensbevis från gymnasiet ingår 2500 p. och av dem max 250 p får vara betygsatta med "F" alltså icke-godkänt.
    I examensbevis från komvux ingår 2400 p. och av dem max 150 p får vara betygsammat med F.

    Det är alltså rätt så komplicerat med Grundläggande behörighet; det finna olika sätt att uppnå den.
    Man kan även få bedömning om att ens utländska utbildning ger grundläggande behörighet; ofta behöver man kompolettera med engelskan, dock och nästan alltid - med svenska kurser.
    Du får gärna ta kontakt med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera just din situation.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Men jag har alla grundläggande ämnen Samt ett godkänt gymnasiearbete och allt tillsammans ligger på 2300 poäng. Är jag inte behörig för högskola ?
    • Milla : Du måste få ut examensbevis och på komvux är det 2400 p som krävs (100 p mindre än på gymnasiet där krävs det 2500 p).
    • Milla : Utan examensbevis är du inte behörig till högskola.