sonja
    Hej! Det är så att jag inte har läst gymnasiet och ska läsa till en högskoleförberedande gymnasieexamen på komvux. Jag har märkt att det krävs 2400 poäng på komvux jämfört med 2500 poäng i gymnasiet.. Hur påverkar detta sedan betygssnittet? Kan man uppnå lika höga betygssnitt på komvux som i gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sonja!

    Man kan uppnå lika högt betygssnitt på Komvux som på gymnasiet, ingen skillnad alls. Anledning till varför det krävs 100 p. färre på Komvux är att man inte kan läsa Idrott&hälsa på Komvux (som på gymnasiet är en 100 poängs obligatorisk kurs).

    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng

    Antal Meritpoäng är max 2,5 både på Komvux & på gymnasiet.
    Jämförelsetal räknar man ut genom att multiplicera "betyg" i varje kurs med antal poäng i varje kurs + betyg i nästa kurs gånger antal poäng i nästa kurs och så vidare... Den summan DELAR man sedan MED summan antal poäng på alla kurser som ingår i ett Examensbevis***. Med 2400 poäng (100 poäng färre) får man mindre siffra i täljaren men också mindre summan i nämnaren - så "summa summarum" är att man har exakt samma chans att nå hög konkurrenskraft i sina gymnasiebetyg på Komvux som på gymnasiet.

    *** OBS! "utökade kurser" (kurser som överstiger den summan poäng som är obligatorisk, som på komvux är 2400 p.) räknas in i Jämförelsetal enbart om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng. I andra fall räknas inte betyg i utökade kurser med.

    Bästa hälsningar
    ANNA