Wilma

    Hej, Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och planerar ta studenten VT21. Den skolan jag vill söka vidare till efter har dock ett alternativt ansökningssätt eftersom man inte blir antagen på sina betyg utan istället på ett antagningsprov. Kravet för att vara behörig är enbart att ha grundläggande behörighet för högskolestudier. Saken är den att skolans sista dag för komplettering är i mitten av mars, alltså innan jag hunnit ta min examen. Så min fråga är om det är möjligt att ta sin examen i mitten av en termin om man lämnat in tillräckligt mycket material för att det ska vara betygs-grundande?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    svar på din fråga är troligtvis Nej. Det är inte elevens rättighet att ta examensbevis flera månader innan utbildningen på gymnasiet slutar.
    För din gymnasieskola skulle det innebära väldigt mycket extraarbete att ta emot dina inlämningsuppgifter, rätta och betygsätta dem mycket tidigare än det egentligen bör göras. Grundläggande behörighet innebär att du måste ta ut examensbevis och där är även gymnasiearbete med godkänt betyg en obligatorisk kurs, du måste därför även bli klar med ditt gymnasiearbete och få godkänt betyg även i den kursen.
    Du får givetvis fråga på din gymnasieskola men jag är ganska säker på att du får Nej som svar på frågan.
    Och jag tänker också så här: det finns ju inte ngn garanti på att du kommer in på den utbildningen som har sista kompletteringsdag mitt i mars, och skulle du då snabba på få ut examensbevis med många E i beviset, när du annars skulle kunnat få högre betyg - så kan du sedan "stå där" med lågt meritvärde i ditt examensbevis ... du kan också ändra dig och kanske lite senare vill komma in på en annan utbildning som kräver högt meritvärde.
    Sammanfattning: jag tror du får Nej från din skola. Och jag tycker du behöver inte bli ledsen för det, utan mitt råd är att du försöker få så bra kunskaper och så höga betyg du kan i alla kurser du läser nu och så söker du till "din utbildning" senare, även om det skulle innebära att du kanske blir försenad med ett helt år... Det finns ändå inte så mycket du kan göra åt saken, känner jag. Du har inte rätt att kräva att din gymnasieskola ska lägga många lärartimmar + extraarbete för rektor och utbildningsadministratör på att försöka ge dig möjlighet att få ut examensbevis snabbare. Här finns det även en "rättviseaspekt": om du skulle få Ja, vi hjälper dig! från din skola, då borde alla andra elever på din skola som av olika anledningar också vill eller behöver ta ut exam.bevis snabbare också få göra det (det kan finnas olika anledningar, t.ex familje- eller hälsosituation, bland annat) och det kan i så fall snabbt bli mer eller mindre "total kaos" på skolan och lärare som jobbar dygnet runt och blir sjuka av överansträngning. Det är ingen hållbar lösning...
    Du kan kontakta Skolverkets upplysningstjänst, tel.08-52733200. Jag är ganska säker på att du får från skolverket ett svar som liknar mitt svar som jag gav nu.