Gent
    Hej

    Jag är 20 år gammal och tog studenten 2013. Gick ut med 1900 poäng alltså inget slutbetyg. Nu gick jag till en studievägledare på komvux i september och oktober. Det blev bara massa massa frågetecken för mig. Hon nämnde något om gymnasieexamen från och med 2015 juni. Hon tog bort en massa poäng från mig som jag hade G i? Jag trodde man gick till komvux för att fixa betygen och inte få sämre? Hon tog typ bort 700 G poäng från mig? Hon sa något om att dessa ämnen finns inte? Gör hon så pga gymnaiseexamen? Trodde jag bara skulle behöva gå komvux i 1 termin och sen klart, så jag är ju självklart inte sugen på 3 terminer när jag har G i massa ämnen som hon tar bort? Hinner jag inte ta slutbetyg? eller hade hon tagit bort alla ämnen ändå? kan tillägga att jag har anmält mig till 5 kurser men kommer nog hoppa av om jag verkligen behöver ta så många poäng som hon sa att jag behövde. Gå om halva gymnasiet bara för några poäng är inte direkt kul.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Gent,
    jag undrar vad vill du läsa för att uppnå?
    Är det någon eftergymnasial utbildning du vill komma in på? Vilken i så fall?
    Att bara få gymnasieexamen kan vara bra men det i sig inte ger så mycket om man inte har ngt. yrke och inte blir behörig att söka vidare.
    Med gymnasiereformen år 2011 ändrades utbildningarnas upplägg men under övergångsperioden - fram till 30 juni 2015 är det fortfarande möjligt att få Slutbetyg. Sedan är det enbart Gymnasieexamen som gäller.
    Skillnaden är att i gymnasieexamen ingår det fler obligatoriska kurser. Det är därför fördelaktigt för dig att försöka hinna få Slutbetyg innan 30 juni i år. Det är Rektors beslut som krävs för att du skulle kunna läsa mot ett Slutbetyg /eftersom det är ett undantag/.
    Varför SYV på Komvux tog bort många kurser från ditt Samlat Betygsdokument, vet inte jag. Jag gissar på att SYV tog bort de kurser som inte läses på komvux, t.ex. Idrott och hälsaA. Du skriver inte vilket gymnasieprogram du läste.

    Jag råder dig besöka komvux igen, ta med dig ditt Samlade Betygsdokument och säga att du vill göra Planering av ett Slutbetyg - be att SYV ber rektor att se om undantag kan beviljas och du kan få läsa mot ett Slutbetyg. Det är 2350 poäng som krävs för ett Slutbetyg och av dem kan du ha 200 poäng IG och fortfarande ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du inte kan ta med dig Idrottsbetyg, har du då 1800 godkända poäng och du behöver då 350 godkända poäng till. Det kan du hinna läsa in under den kommande terminen. Det måste dock vara de rätta kurserna - så att alla obligatoriska kurser är med.
    Om du inte fått en förklaring från SYV på Komvux som du kunde förstå, be henne /eller honom/ att skriva ner förklaringen - då kan du läsa om hemma några ggr men om du fortfarande inte förstår varför dina godkända poäng inte kan tas med i ett Slutbetyg, skriv hennes förklaring till oss - då skall vi försöka förstå och förklara för dig.
    Finns det bara en vägledare på komvux i din kommun? En annan vägledare kan kanske förklara på ett bättre sätt eller se saken på ett annat sätt. Det är komplicerade regler som ibland kan tolkas på olika sätt. Bra med "second opinion", alltså. Du kan även be att få träffa rektor på komvux. Säg i så fall att du ber om undantag - att få läsa mot ett slutbetyg. Du kan alltid skicka epost till rektor på komvux i din kommun. Möjlighet att få ett Slutbetyg kommer snart att upphöra och det är bråttom.

    Men om du inte har planer på att söka en eftergymnasial utbildning, kanske vinner du mer på att läsa ett yrkesutbildning på komvux i stället, alltså, lägga tid och energi på det. Exempel på yrkesutbildningar som kan finnas på komvux är - elektriker, undersköterska, svetsare, bussförare. Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd, kan jag på kommunens hemsida försöka se vilka utbildningar finns för dig att söka.

    Mvh
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    av vad som framgår på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/
    så bör man i Slutbetyget från komvux ha minst 2250 godkända poäng och följande godkända betyg bör finnas med: Svenska A och B, Engelska A och Matematik A.

    Jag råder dig kontakta Antagning.se som gör antagning till högskolor/universitet och är experter just på meriter inför högskolestudier. På https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Mina-meriter/ finns det frågor/svar men även en blå knapp till höger FRÅGA OSS? och genom att klicka på den kommer du fram till kontaktformuläret. Ställ din fråga där. Du kommer då att få svar från experter på just det aktuella vägledningsområde.
    Möjlighet att få ut Slutbetyg upphörde 2013 men genom UNDANTAG som Rektor kan bevilja - kan man fram till sista juni 2015 fortfarande få ut ett Slutbetyg. Varför SYV på komvux i din kommun gjorde bedömning att ditt fall inte kan omfattas av Övergångsreglerna*** - kan inte jag svara på.

    Övergångsbestämmelserna finns att läsa på http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen

    *** Enligt särskilda övergångsregler får slutbetyg utfärdas senast den 1 juli 2015 om du har påbörjat dina gymnasiestudier enligt tidigare kursplaner. Både kursplaner från det tidigare betygssystemet och från det nya kan då ingå i ett slutbetyg.

    Av info- på http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolfs%2Fwpubext%2Ffs%2FRecord%3Fk%3D2516 framgår det att Idrott och Hälsa A och Estetisk verksamhet får bara ingå i ett Slutbetyg från gymnasieskola (men inte i ett Slutbetyg från vuxenutbildningen).

    Det är komvux i din hemkommun (folkbokföringskommun) som ansvarar för att du får korrekt information vad det gäller gymnasiestudier för vuxna. I fall du inte är nöjd med info- som du fick från SYV på komvux, vänd dig till Rektor på komvux/vuxenutbildningen. Det är rektor som är ytterst ansvarig.

    Be om ett skriftligt svar angående vilka kurser som inte får tas in i ett slutbetyg just i ditt fall och en skriftlig förklaring till varför.

    Det är mina råd till dig! Det är ännu inte för sent för dig att försöka få ut ett slutbetyg.

    Men även i annat fall - så finns det flera möjligheter - t.ex. är det generösa antagningsregler till Yrkeshögskoleutbildningar (se hela utbudet på www.yhguiden.se ) och till högskola kan du söka på Reell kompetens /betyg i kombination med arbetslivserfarenhet/.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla SYV

    • : Hej, tack för ett riktigt bra svar !
    • : Jag har läst samhällsvetenskapsproggramet med inriktning idrott och skulle gärna plugga vidare till högskola ja. Men som sagt man blir inte så sugen när alla betyg försvinner. Dom betygen hon strök över var idrott och hälsa, estetisk verksamhet,datorkunskap,träningslära A , Träningslära B ,staden och framtiden , näringslära , specialidrott A och specialidrott B. Alla dessa har jag G i men hon strök dom? Är de för att jag inte hinner få ett slutbetyg eller hade dom inte gillts ändå ? Jag vill gärna ta ett slutbetyg men antar att det inte är möjligt. Man blir ju bara förvånad när hälften av betygen stryks. Tack igen för det fina svaret innan !
    • Milla : Jag skrivet ett utökat svar till dig nu.
    • Anna : Läs även mitt svar där jag har ett förslag. Min förhoppning är att din situation går att lösa. Mvh Anna SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, jag undrar en sak: vill du kontakta rektor på din gamla gymnasieskola och be om svar på följande fråga - i fall du under våren kompletterar med kurser på komvux eller skaffar dig några godkända betyg genom prövningar - kan du i så fall få ut ett Slutbetyg från din gamla gymnasieskola?
    Det kan vara en lösning i din situation. Du har dock ingen rätt att kräva detta men du kan be snällt.
    Det vanliga är att gymnasieskolorna under ETT ÅR efter det att eleven har slutat tar ansvar för eleven och ger möjlighet att läsa upp kurser och ta ut nya utbildningsdokument från sin "gamla" gymnasieskola.
    Du kommer att be om undantag. Det är inte säkert det går men jag råder dig att fråga.
    I fall du får behålla alla dina godkända betyg från gymnasiet, fattas det - om jag förstod det hela rätt - 350 godkända poäng för att du kan ha upp till 10% icke-godkända poäng i ditt Slutbetyg och ändå få grundläggande behörighet till högskolestudier.
    350 poäng läser man på heltid 17.5 veckor. Det är alltså möjligt att åstadkomma under våren.
    Önskar dig allt väl & stort LYCKA TILL!
    ANNA SYV