Julia SYV på FrågaSYV

    Hej; det är en fråga till gymnasieantagningen. Utlottning kan tas i bruk; men oftast är det då på förhand skrivna regler som gäller: man tittar på om ngn av sökande har högre betyg i just Specifika ämnen som är viktiga för det programmet, t.ex om det handlar om ansökan till Naturvetenskapsprogrammet, då tittar man på Fysik, Kemi, Biologi och matte - alltså Vem har högre betyg i just de ämnena.
    I extrema fall vilket händer sällan, om två sökande konkurrerar om sista platsen och de har identiska betyg, alltså exakt lika höga betyg i alla kurser - då kan gymnasieskola förhoppningsvis ta en "extraelev", men om den inte kan/vill göra det - då blir det nog utlottning (ödet får avgöra).
    Du kan ställa samma fråga till personal på ditt gymnasieantaningskansli; se på förhand om det finns info om det på just din hemsida för gymnasieval.