Jakob
    Hej! Jag går på bygglinjen, och eftersom jag tänkte söka till en ingenjörlinje efter gymnasiet, ska jag nu lägga till matte kurser(via distans). Jag har gjort 1a, la precis till matte 2a, jag undrar bara om jag kan lägga till matte 3c(som jag behöver till ansökningen) när jag klarat matte 2a? tänkte bara kolla och vara säker så jag inte gör något onödigt misstag.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob,
    jag tror att behörighet till din eftergymnasial utbildning är Matte 3b/3c - dvs vilket som av de kurserna.
    Det brukar, nämligen, vara så.

    Efter Matematik 2a kan du läsa Matematik 3b /inte 3c/ - enligt formella regler i alla fall.
    Det kan bli för stor "glapp" om man går från spår a till spår c... i alla fall är vägen sådan
    Matte 1a - 2a - 3b - 4

    Kolla om du måste just ha Matte 3c, då får vi fundera på hur detta ev. kan lösas.

    Mvh
    ANNA SYV
    Hej igen, ja - du har rätt: områdesbehörighet A8 innehåller just 3c. De säger på så sätt att det är Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet man bör läsa - för att det språret /c/ läses bara på de två program.

    Ett sätt att "kringgå" detta skulle kanske kunna vara om du läste Matte 2a, sedan 3b och sedan Matte 4.
    Behörighet till Matte 4 är både Matte 3b och 3c. Då har du läst "överliggande kurs" med godkänt resultat och "i mina ögon" bli du då behörig, men det är inte mina ögon som skall bedöma din behörighet den dagen du söker till högskola/universitet.

    Lösning kanske skulle kunna vara att om läraren kunde sätta betyg i 2 b på dig när du läser kurs 2a - eller betyg i 3c när du påbörjar 3b. Det kanske är lösningen i denna situationen. Om du uppnår nödvändig kunskapsnivå - borde läraren kunna sätta betyg som motsvarar dina kunskaper.

    Det är en ovanlig situation som du beskriver och jag måste ärligt svara att jag vet inte vad som gäller här. Råder dig kontakta både Antagning.se /det är högskoleantagningen/ och även vägledare på just den institutionen dit du vill söka - med samma fråga som du ställde här till oss.

    Det du skriver om att hoppa av kursen, är ingen bra lösning för du är inte behörig att påbörja Matte 2b när du har betyg i 1a. Du borde i så fall från början läsa Matte 1b men nu är det lite för sent att tänka på det.
    Kanske ligger lösningen i att du gör tenta i Matte 1c för att kunna sedan läsa 2c och sedan 3c.
    Ett annat alternativ är att Antagning.se kanske kan acceptera betyg i 3b om det är högre än E. /om du får högre betyg i 3b, skulle du då fått minst E i 3c - tänker jag... jag försöker tänka logiskt här, men det kan man inte alltid göra när det gäller reglerna, de är inte alltid 100% logiska/.
    Ett sätt att lösa detta är: om du läser nu 2a, sedan 3b och sedan gör tenta i 3c - då har du betyg i 3c och det är just vad som krävs.
    Om man får betyg genom att läsa en kurs eller genom att göra tenta - spelar ingen roll.

    Det är, som sagt, en ovanlig situation som du beskriver men om du på ett eller annat sätt fixar minst E "på pappret" för en kurs Matte 3c - då blir du behörig. Och då är problemet löst.
    Om du skaffar dig KUNSKAPER motsvarande minst E i Matte 3c, borde du ju kunna bevisa att du har de kunskaper. Prövning kan, dock, kosta pengar - vissa kommuner tar betalt (500 kr. per kurs). Din gymnasieskola - rektors beslut - borde kunna ordna det kostnadsfritt för dig, hoppas jag.

    Därför ger jag dig råd att fortsätta läsa matte, inte hoppa av kursen. Du känner väl till sidan www.mattecentrum.se

    där de har alla mattekurserna upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    och driver även Räknestugor i 27 städer?
    Allt detta är gratis och kan varmt rekommenderas.
    Bästa hälsningar & jag återkommer om jag får fram ngt. bra svar till dig, OK? *L*
    Mvh
    ANNA SYV
    • : Hej! Det som är grejen är att jag behöver just matte 3c. Så jag tror att det är det jag måste ha. Min rektor är en förståndig man som vill mitt bästa. Därför är det säkert okey från honom, men det borde väl gå om det funkar för rektorn? tack
    • : Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet A8). så står det!
    • : Jag skulle ju kunna avbryta matte 2a kursen som jag precis börjat läsa och byta ut den mot matte 2b om det går? (läste 1a innan) Och sedan från matte 2b till matte 3c? En fundering, om det förstås inte funkar att läsa matte 3c efter 2a! :)
    • Anna : Läs mitt utökade svar, som jag precis har postat /ovan/.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob, du har igår fått svar med mycket bra förslag - från min kollega. Jag tänkte, dock, ännu på en sak som inte nämns i hennes svar - naturvetenskapligt/tekniskt basår som du blir behörig till (på många högskolor&universitet) redan efter Matematik 2 a. Dock är det på Göteborgs och Stockholms universitet - krävs Matematik 3 /b eller c - spelar inte någon roll i detta fallet/.
    Undet ett naturvetenskapligt/tekniskt basår läser man Matematik, Fysik & Kemi. Det är lite olika upplägg på exakt VILKA KURSER som läses och på större högskolor kan finnas parallellt: Naturvetenskapligt basår, Tekniskt basår samt naturvetenskapligt/tekniskt basår - dvs tre varianter. Man kan läsa Kemi 1 på de ena varianter och Kemi 1&2 på den andra. Matte är det också olika: kanske läses det Matte 4 eller även Matte 5 och Matte specialisering. Man får titta lite närmare på innehållet just i varje variant. Behörighet är Grundläggande behörighet till högskolestudier samt Matematik 2 /a, b eller c/ - har ingen betydelse i detta fallet, men - se upp! på vissa högskolor/universitet kan Matte 3 krävas för att komma in. De ställen det vi vet att det redan nu krävs Matte 3 är Stockholms Universitet och Göteborgs Universitet.

    En "omväg" via Naturvetenskapligt/tekniskt basår tar ett år längre tid men - å andra sidan - kan det vara bra investering för framtiden: att i lugnt och ro fördjupa sig just i de naturvetenskapliga ämnen och kanske läsa någon "onödig kurs" t.ex. extra Kemi och/eller Fysik. "Onödig" skriver jag i "..." för att djupare förståelse, stabila kunskaper och "överkurser" gör att man har bättre möjlighet att framöver ta till sig kunskaper just inom det kunskapsområdet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia SYV