Kevin
    Hej!

    Jag älskar japanska och Engelska och jag undrar hur man gör med studierna.
    Min tanke är mest Hur man går vidare för att bli ämneslärare/gymnasielärare efter man har läst kandidat i japanska.
    Ämneslärare/gymnasielärare i sig är 5 år och Japanska i kandidat är 3 vilket blir 8 års studie och med den långa tiden kan man inte få studiestöd och lån samt kommer man att få enorma skulder vilket kan hindra att låna ifrån banken för att köpa bil, lägenhet mm.
    Kan man till exempel läsa engelska som fristående kurs och har skapat sin egen kandidatexamen med pedagogik och didaktik?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin!
    Kandidatexamen med pedagogik och didaktik leder tyvärr inte till lärarlegitimationen. I grunden för lärarlegitimationen ligger Lärarexamen. Det är skolverket som håller i den frågan. Det finns flera vägar till lärarlegitimation för att bli lärare i språk på gymnasiet (eller på högstadiet, grundskolans senare år):
    - ämneslärarprogrammet
    - KPU (kompletterande pedagogisk utbildning)
    - få jobb som obehörig lärare, jobba i rätt många år och kunna (på undantag) få ut legitimation.
    Första "vägen" är att söka till ämneslärarprogrammet, t.ex gymnasielärare i engelska och svenska eller i engelska och samhällskunskap (bara för att ta ett par exempel); i slutet av programmet får du lärarexamen som gymnasielärare. Du kan då vid sidan av de studierna eller efter de studierna läsa japanska och kunna utöka din lärarlegitimation så att du även blir behörig lärare i japanska.
    OBS! Japanska är ett av de "ovanliga språk". Det är få grund- och gymnasieskolor som erbjuder japanska. Eleverna måste aktivt välja söka läsa just japanska, och om få elever gör det, kommer inte undervisningsgrupp att starta (tyvärr). Det kan gå många år utan att du ska kunna jobba som grundskole- eller gymnasielärare i japanska (om det blir för få elever som väljer läsa det språket).
    Det är mycket säkrare (om du vill ha heltidsanställning) att utbilda dig till lärare i de mer vanliga språken, t.ex i engelska och tyska, eller engelska och svenska eller engelska och franska eller eng/franska. Tyska, franska och spanska måste erbjudas på de gymnasieprogram där det är obligatoriskt att läsa moderna språk. Engelska är obligatoriskt att läsa både på grund- och på gymnasieskolan. Överiga språk är frivilligt att läsa. För att undervisningsgrupp ska starta bör både lärare finnas som kan undervisa + tillräckligt antal elever måste varje läsår välja läsa just det språket.
    Enligt de uppgifter vi har (maj 2022) så är det endast följande gymnasieskolorna - i Sverige - som erbjuder möjlighet att välja japanska som moderna språk - Språkcentrum i Göteborg och kommunala gymnasieskolorna i Uppsala kan erbjuda japanska + följande gymnasieskolorna:
    Midgårdsskolan
    NTI gymnasiet i Uppsala
    Internationella gymnasiet
    Östra Gymnasiet
    Torekällgymnasiet
    Wendela Hebbegymnasiet
    Täby Enskilda Gymnasium
    Tumba gymnasium/Xenter
    NTI Handelsgymnasiet (NTH)
    Mimers gymnasium
    Fredrika Bremergymnasiet
    Danderyds gymnasium
    Cybergymnasiet i Stockholm
    Polhemskolan
    Gymnasieskolan Spyken
    Cybergymnasiet i MaImö
    Bryggeriets gymnasieskola
    Anders Ljungstedts gymnasium
    Calmare Internationella Skola (CIS)
    Katedralskolan i Växjö
    Schillerska
    Hvidfeldtska gymnasiet
    Leksands gymnasium
    Västerbergslagens utbildnings center
    NTI Helix

    • Kevin : Tack så mycket för att du tog tiden och besvarade min fråga!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!