Helen
    Jag planerar att söka Kompletterande pedagogisk utbildning till gymnasielärare inom Företagsekonomi. Vilket andra ämne är att rekommendera? Jag har även studier i Nationalekonomi, juridik.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Helen,
    för att kunna bli behörig lärare, måste du, som du säkert också själv redan vet *L* :-) ha akademiska poäng i de ämnena som man SEDAN kompletterar med på KPU.
    Då har du två val, som jag ser det:
    1. söka på de meriter som du redan har - dina poäng i Ekonomi och Juridik (och här "Juridik" - så kan du kanske bli behörig att undervisa i gymnasiekurser Privatjuridik, som är en kurs inom Programgemensamma ämnen på Ekonomiprogrammet (alltså en obligatorisk kurs för alla elever på Ekonomiprogrammet, oavsett inriktning) och i kurserna Affärsjuridik och Rätten&samhället - som är kurser inom inriktning jURIDIK på Ekonomiprogrammet. Det finns kurser som heter Entreprenörskap och Entreprenörskap&företagande som får läsas som Programfördjupande bl a på Ekonomiprogrammet och så kan alla elever välja dem inom Individuellt val, oavsett program.
    2. läsa lite fler akademiska poäng i något annat ämne för att t.ex. bli behörig att undervisa i svenska, engelska och/eller matematik - det är de tre ämnen som läses på alla program och behovet av att hitta behöriga lärare i dem är stort. Störst brist är det på behöriga mattelärare.

    Ju flera ämnen du blir behörig att undervisa i, desto större chansen är att du får heltidstjänst på en och samma skola, om det är det du vill satsa på.

    Jag hoppas jag svarade på din fråga nu. Du är välkommen att höra av dig om jag missuppfattade dig eller om du har en annan fråga.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack för svaret! Finns det några riktlinjer på hur mycket Juridik man ska ha läst?
    • Liselotte : Jo, det finns det säkert! *L* :-) Bra om du tar kontakt med just den högskola/universitet där du planerar läsa KPU. De flesta har både Central studievägledning och även Studievägledare på institutionen/fakultetet där just KPU läses. Fråga båda separat - och se om du får samma svar. Lärarutbildningen har genomgått flera stora reformer på senare tid och det är ganska så "rörigt" tycker många. T.ex. är så kräver olika Lärarhögskolor - ibland - OLIKA kurser innan man kan söka SAMMA lärarutbildning. Det finns exempel på det och så olika ämneskombinationer är möjliga på olika lärarhögskolor. Det är därför bäst att fråga på just den lärarhögskola som man vill läsa på. Och kan du tänka dig fler än en skola (om du kan pendla eller flytta) - fråga alla dem och välj den, där villkor passar dig bäst. Jag har varit i kontakt med en Studievägledare på en av lärarutbildningar och fick just de rekommendationer som jag ger dig nu - från honom, alltså. Och har är expert på området. *L* :-)