Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Om du vill bli Behörig lärare på gymnasieskolan behöver du komplettera med lite fler högskolepoäng först och sedan kan du gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. KPU går idag på 90 hp.

    Du vet alldeles säkert själv att idag kan man få jobba som obehörig lärare (i brist på behöriga lärare) och du kan nästan garanterat få jobb på en gymnasieskola.

    Hur många poäng behöver du komplettera med?

    Du kan, t.ex läsa ännu 30 högskolepoäng i fysik och då gå KPU mot "gymnasielärare i fysik".

    Men du kan i ställe komplettera med 60 hp i kemi - och kan i så fall gå KPU mot "gymnasielärare i fysik och kemi", där ditt första (huvud) ämne blir Kemi och andra ämne blir fysik.

    Vill du satsa på matte, behöver du kompIettera mer... då du har minst poäng inom matte. :(

    Du skriver inte om du har eller saknar Lärarexamen och Lärarlegitimation idag. Om du har Lärarexamen och/eller Lärarlegitimation, behöver du inte nödvändigtvis läsa KPU, utan kan komplettera med fler högskolepoläng och ansöka hos Skolverket om utökning av din tidigare Lärarlegitimation.

    Vänligen

    Julia SYV