Matilda

    Hej! Jag är 28 år gammal, fyller 29e i sommar och har under många år velat fram och tillbaka i vad jag vill utbilda mig till. Jag har precis avslutat en 2 årig YH utbildning, men börjar bli osäker på om det är detta jag vill. Jag funderar på att börja studera till gymnasierlärare istället, vilket är en 5 år lång utbildning. Jag kommer bli klar när jag är 34 år gammal och undrar om det kommer vara svårare för mig att hitta jobb på grund av min ålder? Jag är inne på att läsa till spanskalärare då jag redan pratar spanska efter år utomlands. Jag har redan 30 poäng i spanska och undrar om det finns möjlighet att tenta av spanska 2/B på universitetsnivå så kanske jag kan spara in ett år/60 hp på det sättet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda" jag tror inte det finns möjlighet att tenta av högskolekurser, men du får gärna fråga studievägledare på den institutionen där relevanta kurser ges.
    Angående söka jobb när man 34 år, så är det "ingen ålder"... alltså tror jag inte det är något hinder att vara 34 år och söka jobb som lärare, däremot tänker jag på studiemedel.
    Om man tagit studiemedel för en 2-årig yh-utbildning (som är på eftergymnasial nivå) då har man endast max 4 år kvar med studiemedel. Om du tog studiemedel även för studier i spanska 30 hp, en termin, då har du endast max 3,5 år kvar med studiemedel och att bli gymnasielärare på så kort tid känner jag inte någon möjlighet till. Men prata gärna med studievägledare på lärarhögskolorna. Du kan också söka jobb som obehörig lärare eller inom något annat skolyrke, som t.ex skolvärdinna eller utbildningsadministratör - för att både testa hur det känns att jobba på en skola + en obehörig lärare efter några år i yrket kan få hjälp att skaffa sig behörighet (genom något projekt som t.ex VAL - vidareutbildning av lärare).

    Studie- och yrkesvägledare