Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kru,
    för Gymnasieexamen /från UNGDOMSGYMNASIESKOLA/ krävs det 2500 poäng, läs här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    men om man läser in gymnasiekompetens på komvux /Vuxenutbildningen/ kan det bero på - om man läser till Gymnasieexamen eller till ett Slutbetyg. Övergångsreglerna säger att man kan - i undantagsfall, genom rektors beslut (Rektor eller utbildningschef på komvux) kan få lov att läsa mot ett Slutbetyg. Den möjligheten upphör den 30 juni 2015 och framöver är det enbart Gymnasieexamen som gäller.

    Förutom minimiantalpoäng måste även alla obligatoriska kurser vara med samt man måste ha godkända betyg i minst 90% av alla "poäng" /inte kurser utan det är antal godkända poäng som räknas/.

    När man läser på komvux med mål att få gymnasiekompetens /varianter: grundläggande behörighet till högskolestudier; eller behörighet till en viss eftergymnasial utbildning/ bör man innan man påbörjar sina studier träffa en Studie- & yrkesvägledare och göra upp en Studieplanering.

    Systemet är komplicerat med många regler och möjlighet till undantag - i vissa fall. Även för en Studie- & yrkesvägledare är det inte alltid lätt att förstå sig på detta med alla tillkommande ändringar och alla möjliga undantagssituationer.

    Allmänt gäller: man bör skilja på Total antal poäng och antal GODKÄNDA poäng.
    Ang. behörighet, så måste man för högskolestudier uppfylla: Grundläggande behörighet - alltid; + ofta även Särskild behörighet (som är olika för olika utbildningar).

    Möjlighet att läsa mot ett Slutbetyg i ställer för Gymnasieexamen får man genom Rektorsbeslut. För att Rektor skall kunna fatta ett sådant beslut, är villkor att den studerande vill och kan ta in minst en kurs från det gamla systemet /som fanns innan Gymnasiereformen 2011-2012/ dvs att gymnasiestudier påbörjades senast vårterminen 2012.

    Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/ kan du läsa vad högskoleantagningen uppger.
    *****
    Gymnasieexamen FRÅN KOMVUX omfattar 2 400 gymnasiepoäng där minst 2 250 gymnasiepoäng ska ha lägst betyget godkänt (E).
    I de godkända betygen måste det ingå kurser i svenska eller svenska som andraspråk på sammanlagt 300 gymnasiepoäng (Svenska 1–3, alternativt Svenska som andraspråk 1–3),
    engelska på sammanlagt 200 gymnasiepoäng (Engelska 5 och 6) samt
    matematik på 100 gymnasiepoäng (matematik 1b eller 1c). I examen ingår också godkänt betyg i gymnasiearbetet, 100 poäng.

    SAMMANFATTNING: för att kunna svara på din fråga måste man veta om du läser mot ett SLUTBETYG eller mot GYMNASIEEXAMEN. Det är olika regler för de två olika utbildningsdokument. Du kan själv besluta att läsa mot Gymnasieexamen även om du skulle kunna få ut ett Slutbetyg, men ej tvärtom.

    Tips: boka tid hos SYV på komvux snarast och få reda på om du får läsa mot ett Slutbetyg. Om inte, är det i så fall minst 2400 poäng du måste ha och av dem minst 2250 godkända poäng /se ovan i mitt svar i vilka kurser du inte får ha F/.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen, du kan inte självmant bestämma att du läser mot ett Slutbetyg. För det krävs det Rektors beslut om undantag. Det är inte säkert rektor kan fatta det beslutet i ditt fall. För att rektor skulle kunna fatta ett sådant beslut måste du ha påbörjat dina gymnasiestudier senast våren 2012 och fått minst ett betyg enligt det gamla systemet med betyg G- MVG skala.
    Antal poäng i Slutbetyget är 2350 p.
    Det är inte så stor skillnad i just antal poäng mot Gymnasieexamen (där är det 2400 p). Det som är större skillnad är att för Slutbetyg behöver man inte ha godkända betyg i Svenska 3 och Engelska 6, vilket man behöver för gymnasieexamen.
    Som sagt, du kan inte på egen hand bestämma att du får ett Slutbetyg. Om rektor inte - i ditt fall - kan fatta beslut om undantag, måste du läsa mot Gymnasieexamen.
    Mitt råd är att gå prata med Studie- & yrkesvägledare på komvux. I fall SYV anser att möjlighet finns, presenterar hen ditt fall för rektor för beslut ang. Slutbetyg. I fall det i ditt fall är omöjligt att läsa mot ett Slutbetyg, får du förklaring - varför det är så.
    Eftersom möjlighet att få ut ett Slutbetyg upphör den 30 juni 2015 - är det bråttom att få reda på vad som gäller i ditt fall.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Om man har 2200 poäng och vill läsa mot slutbetyg på komvux, hur många gymnasiepoäng gäller då? Innan gymnasieexamen börjar gälla.
    • Milla : Du kan inte bestämma att du läser mot ett Slutbetyg själv. Du måste gå prata med SYV på komvux. Jag skriver ett utökat svar till dig nu, se ovan om några min.
    • : Tack för svar!