Annelie
    'Min son har diagnosen ADD sedan 2009. Han har hoppat av gymnasieskolan, andra året, på grund av att han inte fick hjälp och/eller stöd i sitt handikapp. Nu vill han börja om i ettan och då på en skola där han får stöd i sitt handikapp. Vad kan vi göra för att han skall få möjligheten till en gymnasieutbildning?'

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du inte skriver vilken kommun/län ni bor i så har jag svårt att rikta min information lokalt. För bästa information så bör ni kanske kontakta den person på kommunen som har hand om uppföljning av ungdomar utan gymnasieutbildning. De kan ofta råda om vilka möjligheter ni har utifrån kommunens utbud för ungdomar som behöver särskilt stöd.

    Eftersom sonen börjar bli vuxen och eventuellt har fyllt eller fyller arton så kanske en Folkhögskola kan vara något att kika på. Folkhögskolor kan ha olika alternativ som kanske kan passa bättre. Äldre ungdomar blandat med vuxna och färre kurser.

    Läs mer om Folkhögskolan här http://www.folkhogskola.nu/ . /Lena, Syv