Tea
    Hej, jag har några frågor angående att gå i skola i en annan kommun. Jag har gjort gymnasieval och fått mitt intagningsbrev, men nu undrar jag ifall det är möjligt att börja skola i en annan kommun. Och ifall det är möjligt, måste jag börja den linjen jag kom in på här där jag bor först innan jag kan byta och se om jag kommer in i en annan kommun än den bor jag just nu? Eller kan jag söka dit jag vill gå istället under sommaren och få besked innan skolstarten?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tar för givet att du vill gå i en kommun som inte har samverkansavtal med din kommun. Kanske du då kan söka på manuell väg via deras Gymnasieantagning utan att förlora din plats i din egen kommun - risken är ju att du annars blir helt utan plats. Kontakta Gymnasieantagningen i den kommun du önskar gå och kolla läget hur du kan gå till väga.

    Alternativet är annars att du kontaktar skolan vid skolstart och ser om det finns plats. /Lena, Syv