Gäst
    Hade samtal med en förälder, vars barn har ADHD. Föräldern berättade att det fanns gymnasieskolor som var anpassade för ungdomar med ADHD och att det var riksintag(Göteborg, Stockholm). Min fråga till er är om ni känner till detta? Och i så fall vad gymnasieskolorna heter?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Riksintag har alla fristående gymnasieskolor. Du kanske menar "riksrekrytering"? Det finns både likheter men också vissa skilljander på Riksintag och Riksrekrytering. Eleven är förstahandssökande till alla fristående gymnasieskolor och till de utbildningar på kommunala skolor, som har Riksrekrytering, men en stor skillnad är i elevens möjlighet att få ekonomisk stöd för att kunna bosätta sig på skolorten. Det är på Riksrekryterande utbildningar (som också kan finnas på fristående skolor) som eleven garanterat får någon form av ekonomisk stöd (oftast från sin kommun, men i vissa fall - från CSN, den så kallade Inackorderingstillägget). Vill du veta mer om det, var god återkom till oss, så berättar vi och förklarar mer kring detta.

    Nu till din fråga om gymnasieutbildnignar anpassade för ungdomar med ADHD.... Här>> har vi en lista på ca 25 gymnasieskolor som har anpassningar för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar).

    Mycket handlar om "grad och omfattning" av elevens ADHD. Utbildning på en liten skola med större personaltätthet skulle definitivt gynna eleven, oavsett grad och omfattning av funktinsnedsättningen.

    Nästa fråga är om vilket program eleven vill läsa. Och ännu en annan viktig fråga är om eleven skulle må bättre om hen bodde hemma hos föräldrarna i stället för på Internat/elevboende>> och kanske läste på en "vanlig" gymnasieskola men med extrastöd (i form av elevassistent eller en hjälplärare).

    Ännu ett alternativ är att skriva in eleven på IM; Individuellt alternativ>> på en gymnasieskola som, för övrigt, erbjuder det programmet som eleven är intresserad av. I så fall kan eleven kanske delta i några lektioner i en storklass, men läsa andra ämnen i mindre grupper eller individuellt med läraren. Eleven skulle kanske också kunna gå på praktik på deltid i kombination med studier och klara av programmet på längre tid, t.ex på fyra år i stället för tre.

    Exempel på en fyraårig utbldning för elever med NPF-diagnos finns på Polhemskolan i Lund>> som är en kommunal skola (dvs har inte riksintag) och har inte - så vitt vi vet - heller Riksrekrytering, men eleven kan kanske söka inom Frisök. Utbildningsgrupp på Polhemsskolan kommer att bestå av max 12 elever och det är Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Samhällsvetenskap som de erbjuder på den så kallade "SA4" utbildningen = Samhällsvetenskapsprogrammet på 4 år.

    Återkom gärna med svar på frågan ang. vilket/vilka program eleven är intresserad av och i vilken del av landet eleven bor.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv