Hej, Erik!

    Var Antagningsgräns kommer att hamna när antagningen är genomförd vet vi först under sommaren 2016 (för att antal platser ställs mot de sökande med deras betyg som kommer att sättas i slutet på maj/början av juni 2016), dvs betygen är ej satta och eleverna kan ändra sina val under våren. De "poängen" som krävdes förra året behöver inte alls stämma i år (de kan bli ändringar åt "alla håll", dvs både högre och lägre antal poäng kan krävas i år).

    Jag kan rekommendera följande:

    Titta på alla de skolorna som i Stockholm erbjuder EK, inriktning Juridik, jag hittade 19 gymnasieskolor. Du kan söka till alla dem, men måste, givetvis, prioritera - "i första hand", "i andra hand" och så vidare. Har du många alternativ i ditt gymnasieval, är chansen större att du kommer in på någon skola. Sedan, i fall du vill byta skola, är det lättare att byta från samma utbildning, dvs om du läser Ekonomi, juridik - på en skola, är det lättare att byta till samma utbildning på en annan skola (och det är svårare att byta program, än att byta skola när man "behåller programmet").

    Logga in på "Min gymnasieguide", där det finns mycket hjälp att få vad det gäller val till gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA