J
    Hej Jag kan tänka mig följande utbildningar:

    1.Socionomprogrammet
    2. Personalvetarprogrammet
    3. Studie- och yrkesvägledarprogrammet

    Nuvarande gymnasiesnitt med merit ät 14. Hur mycket behöver jag öka ungefär för att kunna komma in på dessa utbildningar? Och hur många terminer på komvux innebär det? Hur mycket kräver dessa utbildningar i HP?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Det är ingen som på förhand bestämmer vad antagningsgräns kommer att ligga. Detsamma gäller resultat av Högskoleprovet.
    Antagningsstatistik uppstår i efterhand - vi ser det i "bakspegeln" alltså... när vi redan har passerat antagningen, ser vi hur det "blev".

    Allt beror på vad folk har för betyg och resultat på HP som du konkurrerar mot - till just den här utbildningen (på just den orten) och just till den här terminen.

    Du kan via www.studera.nu se vad som FÖRUT krävdes för att komma in. Det betyder inte att samma siffror uppstår i framtiden. Det krävas både mer och mindre.

    Ju högre Mtv (på betyg) du har och ju högre ditt resultat av HP är - desto större chans har du att komma in.
    Om du gör ditt bästa när du läser kurserna och när du gör HP, kan inte du göra mer.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
    Återkom gärna om något är oklart eller om du har andra frågor.

    Bästa hälsningar / stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Är 16 i snitt bra att satsa på?
    • Milla : Du bör satsa på att få så högt du kan, tycker jag och hoppas på det bästa! Du behöver bara en plats. Du är beroende av de andra som söker samma utbildning: vad de får för betyg eller om de ska eller ej söka just till den terminen som du också söker. Sedan kan en person tacka NEJ till sin plats och du kommer in från Reserv eller så bestämmer sig samma person för att läsa och du kommer då inte från Reserv. helt omöjligt att sia om. Satsa på att få så höga betyg och så bra resultat på HP som du bara kan! :)